Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Öğrenci: FAHRİ KARS
Danışman: MEHMET ALİ DOMBAYCI
Özet:Bu araştırmada 11.sınıf felsefe dersi siyaset felsefesi ünitesi kazanımları çerçevesinde geliştirilen yaratıcı drama atölyesinin öğrencilerin felsefe dersine yönelik tutumlarına, akademik başarılarına etkisinin incelenmesi ve öğrencilerin başarılarının altında yatan nedenlerin ayrıntılı bir şekilde belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma ön test ve son test uygulamalı deney ve kontrol gruplu yarı deneysel bir çalışmadır. Bu nedenle araştırmada nicel ve nitel araştırma desenlerinin bir arada kullanıldığı karma yöntem tercih edilmiştir. Karma yöntem araştırma tasarımlarından sıralı açıklayıcı tasarım kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Ardahan ili Çıldır ilçesi Çıldır Çok Programlı Anadolu Lisesi'nde 2016-2017 Eğitim-Öğretim yılında AL 11/A ve AL 11/B şubelerinde öğrenim gören 52 öğrenciden oluşturulmuştur. Araştırma kapsamında AL 11/A sınıfı deney grubu, AL 11/B sınıfı kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Araştırma kapsamında nicel verilerin toplanılması için deney ve kontrol grubunda yer alan öğrencilere siyaset felsefesi ünitesi başarı testi ve felsefe dersi tutum ölçeği uygulanmıştır. Araştırmanın nicel verileri kovaryans analizi ile incelenmiştir. Analiz sonucunda geliştirilen siyaset felsefesi ünitesi yaratıcı drama atölyesinin uygulandığı deney grubu öğrencilerinin başar ve tutum puanlarındaki değişimin, kontrol grubu öğrencilerinin başarı ve tutum puanlarındaki değişime göre istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde arttığı tespit edilmiştir. Nitel veriler ise geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Görüşme sonucunda elde edilen veriler içerik analizi ile incelenmiştir. Analiz sonucunda deney grubunda yer alan öğrencilerle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmede öğrencilerin başarılarının altında yatan nedenler ayrıntılı bir şekilde incelenmiştir. Öğrenciler geliştirilen siyaset felsefesi yaratıcı drama atölyesinin derse yönelik başarılarını arttırdığını belirtmişlerdir. Bununla birlikte öğrenciler geliştirilen siyaset felsefesi yaratıcı drama atölyesinin felsefe dersine yönelik duygu, düşünce ve davranışlarını da olumlu yönde etkilediğini ifade etmişlerdir. Elde edilen bu sonuçlar araştırmanın nitel verileri ve nicel verilerinin birbirini desteklediğini göstermektedir. Araştırma sonuçlarından hareketle uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik öneriler sunulmuştur.