İlköğretimde ders içi ve ders dışı müziksel etkinliklerin öğrenci ve öğretmenlerin müziksel davranış ve yaşantılarına etkileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Öğrenci: FİGEN BEBEK

Danışman: NURAY ÖZEN

Özet:

Bu arastırma, ilköğretimde ders içi ve ders dısı müziksel etkinliklerin öğrenci ve öğretmenlerin müziksel davranıs ve yasantılarına etkilerini saptamak amacıyla yapılmıstır. Bu etkileri saptamak için Ankara ilindeki 5 ilköğretim okulunda görev yapan öğretmenler ile bu okullardaki 4., 5., 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin görüsleri alınarak incelenmistir. Arastırmada kullanılan veriler, konu ile ilgili detaylı bir literatür taraması yapılarak ve arastırmacı tarafından gelistirilen anket aracılığıyla toplanmıstır. Hazırlanan ankette öğrenciler ve öğretmenler için kisisel bilgi içeren sorular ve çoktan seçmeli sorular yer almaktadır. Örneklemi olusturan öğretmenler ve öğrenciler tarafından anket soruları cevaplanmıs ve bulgular istatistiksel islemlerle tablolar haline getirilmistir. Arastırmada elde edilen bulgulara göre ders içi ve ders dısı müziksel etkinliklerden sonra öğrencilerin dinledikleri müzik türlerinde düsük düzeyde değisiklik olduğu, müziksel ve kültürel etkinliklere katılımın düsük olduğu, müziksel davranıslarında olumlu yönde önemli bir değisim olduğu saptanmıstır. Ders içi ve ders dısı müziksel etkinliklerden sonra öğrencilerin ders içi ve ders dısı davranıslarında olumlu değisiklikler olduğu öğretmenler tarafından belirtilmistir. Bu etkinliklerin okul-veli ve okul-çevre iliskilerine etkileri konusunda öğretmenler orta düzeyde bir gelisim gözlemlediklerini belirtmislerdir. Arastırmanın sonuçlarına göre bu etkinlikler öğretmenlerin müziksel davranıs ve yasantılarında büyük ölçüde olumlu değisiklikler meydana getirdiği saptanmıstır. Arastırmanın ilköğretimde ders içi ve ders dısı müziksel etkinliklerin ilköğretim öğrencileri ve öğretmenlerinin müziksel yasantı ve davranıslarında meydana getirdiği olumlu değisiklikleri vurgulamak açısından önemi olduğu düsünülmekte, bu etkinliklere ve müzik derslerine ayrılan sürenin artırılması ve öğrencilerin bu etkinliklere katılımının tesvik edilmesi önerilmektedir.