Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının tütün ve uyuşturucu maddenin zararlarına ilişkin farkındalıkları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TÜRKÇE VE SOSYAL BİLİMLER EĞİTİMİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YUSUF ÇELİK

Danışman: Turhan Çetin

Özet:

Bu araştırmada sosyal bilgiler öğretmen adaylarının tütün ve uyuşturucu maddelerin

zararlarına ilişkin farkındalıkları araştırılmıştır. Araştırma çalışma grubunu 2019 itibariyle

Milli Eğitim Bakanlığında göreve başlamamış sosyal bilgiler öğretmen adayları

oluşturmaktadır. Seçkisiz örnekleme yöntemlerinden basit seçkisiz örnekleme modeli esas

alınarak 152 kadın, 81 erkek 233 öğretmen adayı seçilmiştir. Katılımcıların görüşlerinin

alınması adına “Tütün ve Uyuşturucu Maddenin Zararlarına İlişkin Farkındalık Anketi’’

uygulaması gerçekleştirilmiştir. Çalışma esnasında frekans analizi ile birlikte, bağımsız

ikili grupları karşılaştırırken t-test, üç ve üzeri bağımsız grupların karşılaştırırken ise

ANOVA yönteminden yararlanılmış, aralarındaki farkın hangi gruplar arasında olduğunu

anlamak için Bonferroni çoklu karşılaştırma testinden faydalanılmıştır. Araştırmada elde

edilen bulgulara göre; katılımcıların bağımlılık süreci farkındalığına ilişkin algılarını

cinsiyete göre farklılaşmadığı, bağımlılık farkındalıklarının sigara kullanımına göre

farklılaşmadığı, madde kullanım riskine ilişkin algılarının bağımlılık ile alakalı

faaliyetlerde yer alma ya da almama durumuna göre anlamlı bir farklılık oluşturmadığı

tespit edilmiştir. Medyanın katkısının ve maddi sorunların bağımlılığın artışında etkili

olduğu, ailelerin konu hakkında yeteri hassasiyete sahip olmadıkları, okulların korunaklı ve

güvenli yerler olarak görülmediği, sigara alkol gibi, önleyici ve koruyucu faaliyetlere

ağırlık verilmesinin gerekliliği sonuçlarına ulaşılmıştır. Katılımcılar öğrencilerine hayır

diyebilme becerisi kazandırabileceği durumu cinsiyete göre farklılaşma, sigara

kullanımının alkol ve madde kullanımına özendirici etkisinin cinsiyete göre farklılaştığı,

bağımlılık konusunda destek alınabilecek merkezleri bilme durumunun cinsiyete göre,

enerji verici maddelerin kişiyi güçlendirdiği fikrinin yaş değişkenine göre farklılaştığı gibi

bulgulara erişilmiştir.

Anahtar Kelimeler : Bağımlılık, tütün, uyuşturucu, alkol, sosyal bilgiler.