8-9 yaş çocuk resimlerinin yaşıtları üzerindeki etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Öğrenci: SEVDA CEYLAN

Danışman: NURAN SAY

Özet:

Araştırmada 20062007 eğitim-öğretim yılında, Ankara ili Gölbaşı ilçesi Bezirhane beldesi Bezirhane İlköğretim Okulunda öğrenim gören 8-9 yaş çocuklarının yaşıtlarının resimlerine bakış açılarının ne olduğunun, yaşıtlarının resimlerini nasıl algıladıklarının, birbirlerinin duygu ve düşüncelerini tahmin edipedemediklerinin ve 8-9 yaş çocuk resimlerinin, yaşıtları üzerindeki etkisinin ne yönde olduğunun değerlendirilmesi yapılmıştır. Bu araştırmanın evreni Ankara ili köylerinde yaşayan 8-9 yaş grubu çocuklarıdır.Bu araştırmanın örneklemini ise Ankara ili Gölbaşı ilçesine bağlı Bezirhane beldesinde bulunan Bezirhane İlköğretim Okulunda öğrenim gören 8 yaş grubundan 17 öğrenci ve 9 yaş grubundan 17 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanması için 8-9 yaş çocuklarına yönelik, çocukların yaşıt resimleri üzerinde yorum yapmalarını amaçlayan bir görüşme formu oluşturulmuştur. Bu araştırmada elde edilen bulguların sonucunda frekans ve yüzde değerleri kullanılmıştır. Veriler SPSS 10.0 paket programında analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin değerlendirilmesinde tablolar ve sütun grafikleri kullanılmıştır. Bu araştırmada elde edilen bulguların sonucunda, 8- 9 yaş çocuklarının yaşıt resimlerini incelemeleri sonucunda; görsel algı, eleştirel tavır, kendi duygularını ve arkadaş duygularını tanımlama, arkadaşlarının duygu ve düşüncelerini tahmin edebilme gibi ifadeler nedenleriyle birlikte açıklanmaya çalışılmıştır. Bu araştırmanın sonucunda elde edilen tabloya (Ek 4: Toplam Tablosu) göre; 1-Yaşıt resimlerine bakıldığında, yaşa bağlı olarak görsel çalışmalardaki duygusallığı algılama düzeyinin olumlu yönde değişmekte olduğu söylenebilir. 2- Bulgular incelendiğinde yaş küçüldükçe arkadaş resmini beğeninin arttığı gözlemlenmiştir. Bu yaş grubu çocukları resimlere güzel yorumunu yapmaktadır. 3- Örnekleme giren grupta genelde bütün renklerin sevildiği gözlemlenmiştir. 4- Öğrenci bir resme baktığında olumlu düşünüyorsa, arkadaşının da olumlu duygular içerisinde olduğunu söylemektedir. Onlara göre resim yapma eyleminin eğlenceli bir süreç olduğu düşünülebilir. 5- Yapılan araştırmada 8- 9 yaş çocukları yaşıtlarının resim yaparken kullandıkları renkleri, sevdiği renkler olduğu için seçtiklerini belirtmişlerdir. Bu durumda renk seçimindeki en önemli etkenin renkleri sevmek olduğu gözlemlenmiştir. 6- Resim yapma ve resim üzerinde konuşma eyleminde güzel kavramının; önemli, her şeyi içerisine alan bir kavram olduğu, olumlu duyguların en önemli nedeni olarak görüldüğü ve çocuğun beğenisini güzel olarak nitelendirdiği söylenilebilir. 7- Araştırmamıza göre 8-9 yaş çocuklarının beğeni ölçütlerinin güzel olması dikkat çekmiştir. Bunun sonucunda çok genel ifadelerle yaşıt resimlerini v değerlendirmişlerdir. Hoşa giden şeyin ne olduğunu tam olarak ifade edememekle beraber genelde olumlu yargılara vardıkları söylenilebilir. 8- Ayrıca 2. , 3. , 4. , 5. sorulara 8 yaş deneklerinin verdikleri cevaplarla 9 yaş deneklerinin verdikleri cevaplar karşılaştırıldığında; 8 yaş grubunun daha olumlu yanıtlar verdiği gözlemlenmiştir. Bu durumda, örnekleme giren denekler içerisinde, yaş küçüldükçe yaşıt resimlerin daha çok beğenildiği gözlemlenmiştir. 9- Örnekleme giren 8-9 yaş çocuklarının büyük bir bölümü benzer cevaplar vermişlerdir. Bu durumda 8-9 yaş grubu öğrencilerinin genelde aynı ifade biçimlerini kullandığı düşünülmektedir. 10- Örnekleme giren 8-9 yaş öğrencilerinin büyük bir kısmı arkadaşlarının duygularını tahmin edip tanımlayabilmişlerdir. Bu durumda 8-9 yaş grubu çocuklarının birbirlerinin duygularını tanımladıkları söylenebilir.