ANNELERİN ÇOCUK YETİŞTİRME TUTUMLARI İLE OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARININ MOTİVASYON DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TEMEL EĞİTİM ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Abdulkadir Kalaylı

Danışman: Gülümser Gültekin Akduman

Özet:

2021 eğitim-öğretim yılı içerisinde Afyonkarahisar il merkezinde bulunan resmi bağımsız anaokulları ve ilkokulların anasınıflarına devam eden 36-72 aylık 352 çocuk ve bu çocukların anneleriyle yürütülmüştür. Araştırmada veri toplamak amacıyla çocuklar ve anneleri hakkında gerekli bilgilere ulaşabilmek için “Çocuk-Aile Genel Bilgi Formu”, annelerinin çocuk yetiştirme tutumlarını belirleyebilmek için “Anne-Baba Çocuk Yetiştirme Tutumları Ölçeği (ABTÖ-A)” ve çocukların motivasyon düzeylerini belirleyebilmek için “Okul Öncesi Çocuklar İçin Motivasyon Ölçeği (DMQ18)” kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programında t testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve korelasyon analizi yapılarak analiz edilmiştir. Ayrıca gruplar arası anlamlı fark çıkan maddelerde farkın hangi gruplar arasında olduğunu belirleyebilmek için Tukey testinden yararlanılmıştır. Yapılan istatistiklerde anlamlılık düzeyi 0,05 olarak belirlenmiştir. Araştırma sonucunda annelerin çocuk yetiştirme tutumlarının çocuk sayısına, anne öğrenim durumuna, anne çalışma durumuna, baba öğrenim durumuna, baba çalışma durumuna ve aile yapısına göre istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık oluşturduğu tespit edilmiştir (p<0,05). Çocukların motivasyon düzeylerinin ise çocukların yaşına,

vii

cinsiyetine ve anne çalışma durumlarına göre istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık oluşturduğu tespit edilmiştir (p<0,05). Araştırmada ayrıca annelerin ABTÖ Demokratik Tutum alt boyut puanları ile çocukların DMQ18 Kaba Motor Sebat alt boyutu, Üst Düzey Memnuniyet alt boyutu ve Genel Yeterlilik alt boyutu puanları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu; annelerin ABTÖ Baskıcı-Otoriter Tutum alt boyut puanları ile çocukların DMQ18 Genel Yeterlilik alt boyutu puanları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır.

Anahtar Kelimeler : Anne-Baba Tutumları, Motivasyon, Okul Öncesi Dönem