Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü ile diğer bazı alanların öğretmenlik bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin öz yeterlik inançlarını etkileyen bazı faktörlerin değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Ender Şenel

Danışman: KEMAL TAMER

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu çalışmanın amacı, beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü ile diğer alanların öğretmenlik bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin öz yeterlik inançlarını etkileyen bazı faktörlerin değerlendirilmesidir. Araştırmaya Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği, Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği, Matematik Öğretmenliği, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği, Müzik Öğretmenliği ve Resim Öğretmenliği bölümlerinden toplam 515 öğrenci katılmıştır. Veriler, SPSS 16.0 paket programında one-way ANOVA, t-test ve Pearson Product Correlation testleri kullanılarak analiz edilmiştir. Ayrıca ölçeklerin örneklem grubuna uygunluğunun belirlenmesi için AMOS (Analysis of Moment Structure) programında Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapılmıştır. Araştırmada, duygusal zeka alt boyutları, genel ve akademik öz yeterlik inançları arasında pozitif yönlü korelasyon tespit edilmiştir. Bu faktörler ile akademik tükenmişlik alt boyutlarından duyarsızlaşma ve tükenme boyutları arasında negatif bulunmuştur. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliğinde öğrenim gören öğrenciler, pozitif duygusal yönetim, duyguların olumlu kullanımı, akademik öz yeterlik ve genel öz yeterlik boyutlarında matematik öğretmenliği bölümünde öğrenim gören öğrencilere göre daha yüksek değerler ortaya koymuştur. Kadın öğrenciler duyarsızlaşma boyutunda erkek öğrencilere göre daha düşük değerler ortaya koymuştur. Sonuç olarak, duygusal zeka seviyesi, genel öz yeterlik ve akademik öz yeterlik inançları arttıkça akademik tükenmişliğin düştüğü tespit edilmiştir. Ayrıca akademik öz yeterlik ve genel öz yeterlik inancı artıkça genel akademik ortalamanın da arttığı; akademik tükenmişlik arttıkça genel akademik ortalamanın düştüğü tespit edilmiştir. Araştırma öncesinde yapılan literatür taraması sonucunda bir yapısal eşitlik modeli hipotez edilmiştir. Hipotez edilen modelin uyum indekslerine bakarak duygusal zekâ seviyesi yüksek olan öğrencilerin akademik tükenmişliğinin düşeceği buna bağlı olarak akademik öz yeterlik ve genel öz yeterlik inançlarının arttığı söylenebilir