Okullarda pasif yangın güvenlik önlemlerine ilişkin ulusal ve uluslararası mevzuatın incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MEHTAP KUMDAKCI CAN

Danışman: FİGEN BEYHAN

Özet:

Eğitim yapıları kullanım yoğunluğu fazla ve kullanıcı sayısı yüksek olmasına rağmen, yangın risk sınıfı orta olan yapılardır. Özellikle içerdikleri yüksek tehlikeli malzemeler nedeni ile mutfak, yanıcı madde içeren depo, laboratuarlar, kazan dairesi gibi mekanlar olası bir yangın riskini arttırmaktadır. Eğitim yapılarında yangın riski, tasarım aşamasında bina ve kullanıcı özelliğine göre, gerekli yangın güvenlik önlemleri alındığında, yönetilebilir bir risktir. Bu çalışma kapsamında, Türkiye mevzuatının eğitim yapılarında yeterli ve yetkin yangın güvenliğinin sağlanabilmesi için yeterli olup olmadığını tespit etmek amacıyla bir araştırma yürütülmüştür. Bu amaçla AB mevzuatları ile karşılaştırma yoluna gidilmiş ve eğitim yapılarında yangın güvenliğine ilişkin ulusal ve uluslararası mevzuatlardaki düzenlemeler analiz edilmiştir. Yapılan karşılaştırma sonucu elde edilen verilerle oluşturulan performans kriterleri, ilk ve ortaöğretim okul binaları tasarım standartlarının yangın güvenliği açısından değerlendirilmesinde kullanılmıştır. Mevzuatlar çerçevesinde eğitim binalarında yangın güvenlik önlemlerinin uygulanabilirliğinin nasıl arttırılabileceği ve eğitim yapılarının yangına karşı nasıl daha güvenli hale getirilebileceği konusunda ulusal düzenlemelerde kullanılmak üzere öneriler getirilmiştir. Bilim