Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Hanife Asena Uyar
Danışman: Ziya Argün
Özet:
Bu çalışma ile
ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının sahip olduğu matematiksel değerler
ve bu değerlerin ders planlarına yansımalarının tespit edilmesi amaçlanmıştır.
İncelenen olgunun özünü açıklığa kavuşturmak katılımcıların duygularını,
algılarını ve inançlarını yorumlamak, insanların deneyimlerini anlamlandırmak
gerektiğinden bu araştırma fenomonoloji araştırma tekniği ile tasarlanmıştır.
Araştırmanın katılımcıları, araştırmanın amacını ulaşmada etkili olacağı ve
akademik başarılarında çeşitlilik sağlayacağı düşünülen gönüllülük esasına göre
kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmanın verileri
senaryo tipi yarı yapılandırılmış görüşme soruları, yarı yapılandırılmış
görüşme protokolü ve adayların ders tasarlama yönelimlerini saptamak amacıyla
oluşturulan 18 ders planından oluşmaktadır. Elde edilen veriler betimsel analiz
ve içerik analizi yöntemleri birlikte kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz
sonucunda elde edilen bulgulara göre, öğretmen adaylarının sahip oldukları
matematiksel değerleri ders planlarına sahip oldukları derecede
yansıtamadıkları görülmüştür. Diğer taraftan, öğretmen adaylarının ders planı
seçimlerinde matematiğe ilişkin değerlerin boyutlarına çoğunlukla göz önünde
bulundurmak isteseler de kazanıma ayrılan ders süresinin kısıtlı olması ve
öğrencileri sınava hazırlama telaşının buna engel olacağı düşüncesine sahip oldukları
belirlenmiştir.