Matematik öğretmen adaylarının Matematiğe ilişkin sahip olduğu değerlerin ders tasarlama becerilerine yansımaları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hanife Asena Uyar

Danışman: Ziya Argün

Özet:

ÖZ

 

 

Bu çalışma ile ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının sahip olduğu matematiksel değerler ve bu değerlerin ders planlarına yansımalarının tespit edilmesi amaçlanmıştır. İncelenen olgunun özünü açıklığa kavuşturmak katılımcıların duygularını, algılarını ve inançlarını yorumlamak, insanların deneyimlerini anlamlandırmak gerektiğinden bu araştırma fenomonoloji araştırma tekniği ile tasarlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları, araştırmanın amacını ulaşmada etkili olacağı ve akademik başarılarında çeşitlilik sağlayacağı düşünülen gönüllülük esasına göre kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmanın verileri senaryo tipi yarı yapılandırılmış görüşme soruları, yarı yapılandırılmış görüşme protokolü ve adayların ders tasarlama yönelimlerini saptamak amacıyla oluşturulan 18 ders planından oluşmaktadır. Elde edilen veriler betimsel analiz ve içerik analizi yöntemleri birlikte kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda elde edilen bulgulara göre, öğretmen adaylarının sahip oldukları matematiksel değerleri ders planlarına sahip oldukları derecede yansıtamadıkları görülmüştür. Diğer taraftan, öğretmen adaylarının ders planı seçimlerinde matematiğe ilişkin değerlerin boyutlarına çoğunlukla göz önünde bulundurmak isteseler de kazanıma ayrılan ders süresinin kısıtlı olması ve öğrencileri sınava hazırlama telaşının buna engel olacağı düşüncesine sahip oldukları belirlenmiştir.