Keman öğretiminde ADDIE yaklaşımı esas alınarak hazırlanan öğretim modelinin Uşşak ezgilerin kemanla seslendirilmesine etkileri


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: AHMET FEYZİ

Danışman: SALİH AKKAŞ

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ADDİE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) yaklaşımı esas alınarak hazırlanan öğretim modelinin, uşşak ezgilerin kemanla seslendirilmesine etkileri tespit etmektir. Araştırmada Tarama ve Deneme (Kontrol gruplu öntest-sontest) olmak üzere iki farklı araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırma süresince; araştırma evreni olarak Türkiye'de bulunan Eğitim fakülteleri müzik öğretmenliği anabilim dalı öğrencileri alınmıştır. Araştırmada ilk olarak problem durumunun tespiti ve kavramsal çerçeve oluşturma amaçlı olarak literatür taraması yapılmıştır. Ayrıca bu aşamada; Eğitim Fakültesi Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencilerinin geleneksel Türk müziğine ilişkin tutumlarını ve bilişsel seviyelerini tespit etme amaçlı olarak hazırlanan anket uygulanmıştır. Anket sonucunda ankete katılan öğrencilerin geleneksel Türk müziğine ilişkin tutumlarının olumlu yönde yüksek seviyede olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın deneysel boyutunda ise, öntest-sontest kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Araştırma sürecinde hazırlanan 5 haftalık ders programı deney grubu öğrencilerine uygulanırken, kontrol gurubu öğrencilerine tampere sisteme uygun öğretim yöntemi uygulanarak elde edilen veriler kayıt altına alınmıştır. Elde edilen bu veriler non-parametric test teknikleriyle değerlendirme altına alınmıştır. Araştırma sürecinde geliştirilmiş ve denenmiş olan öğretim modelinin, deney gurubu öğrencilerinin Uşşak makamına ait geleneksel Türk müziğine özgü ses aralıklarını içeren eser icraları üzerinde anlamlı bir gelişmeyi sağladığı görülmüştür.