Uçak yer operasyonları için eş zamanlı simülasyon yöntemi ile uçak fren ve yönlendirme sistemleri geliştirme çalışmaları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEFA SEMİZ

Danışman: Mehmet Arif Adlı

Özet:

Model tabanlı tasarım ve sistem geliştirme çalışmaları birçok yönden avantaj sağlayan güçlü bir tasarım tekniğidir. Bu teknik tasarım için sanal prototip geliştirme ve donanıma entegre edilmeden önce denetleyici test ve düzeltme çalışmalarına olanak sağlar. Kontrol çalışmalarında sistemin gerçek davranışını tam anlamıyla yansıtmak denetleyicinin donanıma entegre edildiğinde istenilen şekilde çalışabilmesi için önemlidir. Doğru şekilde ayarlanamayan kontrolcü parametreleri, denetleyici testleri sırasında istenmeyen durumlar ile karşılaşılmasına neden olabilmektedir. Bu tezde eş zamanlı simülasyon yöntemi ile yapılan sanal uçak prototip modeli oluşturulmuştur. Tezde aynı zamanda sanal prototip ile denetleyici tasarımı gerçekleştirilmiştir. Eş zamanlı simülasyon yöntemi tasarımcıya uçağın gerçek dünya davranışını sanal ortamda yansıtmasını sağlamaktadır ve bu sayede denetleyici geliştirme çalışmaların daha hassas bir şekilde yapılarak test süreçlerinin iyileştirmesine katkıda bulunmaktadır. Çoklu gövde dinamiği yöntemi ile kurulan uçak modeli, matematiksel olarak kurulan alt sistem modeli ve denetleyici modeli ile birlikte çalıştırılarak uçağın yer manevralarının benzetimi yapılmıştır. Kurulan uçak modeli test verisi ile karşılaştırılmıştır. Test verisi ve uçak modeli sonuçlarının uyumlu oldukları gözlenmiştir. Uçak modeli kullanılarak fren kontrolcüsü ve yönlendirme kontrolcüsü tasarımları gerçekleştirilmiştir.

Anahtar Kelimeler : Modelleme ve simülasyon, uçak yer dinamiği, eş zamanlı simülasyon, iniş takımı yönlendirme sistemi