Fen bilgisi öğretmen adaylarının çevre etiği algıları üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sinan Bülbül

Danışman: MUSTAFA AYDOĞDU

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu çalışmada fen bilgisi öğretmenlerinin sahip olduğu çevre etik algılarını belirlenmesi ve Çevre Bilimi dersinin, bu dersi alan öğretmen adaylarının algılarına etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden özel durum yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini 2011 2012 öğretim yılında Karadeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalı'nda öğrenim görmekte olan lisans öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma bir özel durum çalışması olduğundan, amaçlı örnekleme yöntemi ile örneklem oluşturulmuştur. Araştırmada iki örnekleme ihtiyaç duyulmuştur. Yirmi Fen Bilgisi üçüncü sınıf öğretmen adayına hazırlanan taslak form uygulanmıştır. Geçerlik ve güvenirlik bu şekilde sağlamış ve 5 açık uçlu sorudan oluşan form 167 öğretmen adayına uygulanmıştır. Elde edilen veriler için içerik analizi yapılmıştır ve kategoriler oluşturularak tablolar halinde sunulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre genel olarak Fen Bilgisi öğretmen adaylarının çevre etiği algısına yönelik görüşleri, bireylerin yaptığı işlemler sonucunda canlıların yaşamına zarar verdiği ancak bu durumun bilinçlendirme ile giderilebileceği yönündedir. Bu bağlamda öğretmen adaylarının çevreye yönelik algılarının insan haklarından ziyade, canlıların yaşamlarını olumlu yönde etkileyecek boyutta olduğu söylenebilir. Ayrıca ikinci ve dördüncü sınıf öğretmen adaylarının algıları karşılaştırıldığında, her iki gruptaki öğretmen adayının görüşlerinin paralellik göstermesi, Çevre Bilimi dersinin bu görüşleri çok fazla etkilemediği görülmektedir. Araştırma sonunda çevre etiği konularının fen ve teknoloji derslerinde ele alınması, bunun sadece ilköğretimle değil ortaöğretim ve yükseköğretim derslerinde de dikkate alınması ve çevre için etik konusunda öğretmenlere hizmet içi eğitimlerin düzenlenmesi gibi çeşitli öneriler yapılmıştır.