Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Meral Alemdar Coşkun
Danışman: FATMA ALİSİNANOĞLU
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Bu araştırma Problem Çözme Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Problem Çözme Becerileri İle Kişiler arası Problem Çözme Becerilerine Etkisini incelemek amaçlı gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 eğitim- öğretim yılında Ankara ili Etimesgut ilçesine bağlı Saime Naim İlkokuluna devam eden 66 çocuk oluşturmuştur. Çocukların sabah okula devam eden 22'si kontrol grubunu, öğleden sonra devam eden sınıflardan birindeki 22 çocuk deney ve yine diğer sınıftaki 22 çocuk ise plasebo grubunu oluşturmuştur. Bu araştırmanın verileri Türkçeye uyarlaması gerçekleştirilen "Okul Öncesi Kişiler Arası Problem Çözme Testi" ile "Problem Çözme Becerileri Ölçeği" ve "Kişisel Bilgi Formu" ile toplanmıştır. Araştırma sürecinde Deney grubundaki 22 çocuğa araştırmacı tarafından hazırlanan Problem Çözme Eğitim Programı 8 hafta boyunca haftada 3 gün uygulanmıştır. Plasebo grubundaki çocuklara ise sınıf öğretmeninin günlük planında yer alan etkinlikler araştırmacı tarafından 8 hafta, haftada 3 gün şeklinde uygulanmıştır. Araştırma sonucunda deney grubundaki çocukların problemi fark etme problemi tanımlama, soru sorma, nedenini tahmin etme, çözüm için bilgilerin yeterliğine karar verme, problemin öğelerini tanımlama, nesneleri bilinenden farklı kullanma, birtakım eylemlerin sonucunu tahmin etme, en uygun çözümü bulma, birçok olası çözüm arasından en alışılmadık çözümü seçme alt boyutlarında çocukların son test puanlarının ön test puanlarından daha yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Deney grubundaki çocukların anne problemlerini çözme beceri ön test-son test puanlarının anlamlı bir değişiklik gösterdiği belirlenmiştir. Benzer şekilde çocukların akran problemleri çözme beceri puanlarının ve kişiler arası problem çözme beceri puanlarının son testte değişim gösterdiği tespit edilmiştir. Başka bir anlatımla deney grubundaki çocukların uygulama sonrasında anne, akran ve kişiler arası problem çözme düzeylerinin artış gösterdiği saptanmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda, çocukların problem çözme becerilerini destekleyen eğitim programlarıyla, çocukların problemin anlaşılması ve tanımlanması, problemin çözümü için gerekli bilgilerin toplanması, problemin çözüm yollarının belirlenmesi, problem için en uygun çözümün seçilmesi, problem için belirlenen çözümün uygulanması, problemin çözülmesi ve değerlendirilmesi becerileri kazanmaları sağlanabileceği gibi, kişiler arası problem çözme becerileri de geliştirilebilir.