Coğrafya derslerinde harita kazanımları ile ilgili tarihi bir kaynak: Cihannüma (Kâtip Çelebi)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Öğrenci: SEMİH EKER

Danışman: ÜLKÜ ESER ÜNALDI

Özet:

Eğitimde materyal kullanımı, eğitim ve öğretimin daha kalıcı olması açısından büyük önem taşımaktadır. Eğitim ve öğretimde konuları daha iyi anlamak ve kavramak için çeşitli materyallerden yararlanılması gerekmektedir. Öğretim materyalleri ne kadar etkin kullanılabilirse o kadar faydalı olmaktadır. Coğrafya öğretiminde kullanılan en önemli materyallerden birisi haritalardır. Harita becerisi kuvvetli olan bireyler, kendileri ve toplumları için önemli roller üstlenebilir. Bu çalışma da nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Türkçe literatürdeki çalışmalar doğrultusunda sadece Kâtip Çelebi, eseri Cihannüma ve Coğrafya öğretiminde kullanılan haritalar, görsel araç-gereçlerin önemini belirtmekle sınırlı tutulmuştur. Çalışmada, Kâtip Çelebi'nin Cihannüma adlı eserinde günümüz Coğrafya öğretiminde vermek istediği mesajlar anlamaya çalışılmıştır. Aynı zamanda Coğrafya eğitiminde görsel destekli öğretimin öğrenciler açısından daha verimli olacağı vurgulanmıştır. Özellikle eğitimde somuttan soyuta doğru gidilmesinin çok yararlı olacağı belirtilmiştir. Çalışmanın sonucunda çok yönlü düşünme becerilerinin gelişmesi için eğitsel materyallerin kullanılmasının faydalı olacağı üzerinde durulmuştur. Çalışma beş bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, problem durumu, araştırmanın amacı, önemi, sınırlılıkları ve tanımlar başlıklarından oluşmuştur. İkinci bölümde, başlıklar halinde konu içeriğine değinilmiştir. Üçüncü bölümde yöntem kısmı hakkında bilgi verilmiştir. Dördüncü bölümde bulgular ele alınmıştır. Beşinci bölümde sonuç kısmından oluşmaktadır.