Türkiye’deki İngilizce Öğretmenlerine Kulak Verin: Hizmet İçi Eğitimle İlgili Değerlendirmelerinin, Beklentilerinin ve İhtiyaçlarının İncelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: SİBEL KAHRAMAN ÖZKURT

Danışman: Kemal Sinan Özmen

Özet:

Gelişen teknolojiler ve dünyadaki değişimlere paralel olarak öğretmenler için sürekli

mesleki gelişimin önemi her geçen yıl daha da artmaktadır. Öğretmenlerin, hem mesleki

açıdan daha yeterli olabilmek hem de eğitim alanındaki yeniliklere uyum sağlayabilmeleri

için kişisel ve mesleki açıdan kendilerini geliştirmesi gerekmektedir. Öğretmenler için

sürekli mesleki gelişim kavramı önceleri yalnızca devlet tarafından sağlanan eğitimleri işaret

etmekteyken, şimdilerde bu kavram adından da anlaşılabileceği gibi devamlılığı olan,

zamana yayılan eğitimleri ifade etmektedir. Sürekli mesleki gelişim kavramının içinde

öğretmenlerin özerklik seviyelerine de vurgu yapılmaktadır. Çünkü öğretmenlerden

beklenen kendi istekleri ve ilgileri doğrultusunda kişisel ve mesleki gelişimlerini

sağlayabilmek için bu tür etkinlikler konusunda hevesli olmalarıdır. Öğretmenlerin kendi

çabalarının yanı sıra bağlı oldukları devlet kurumlarının da onların kişisel ve mesleki

gelişiminde yardımcı ve destekçi olması beklenmektedir. Hizmet içi eğitim programları

bunun bir yolu olarak gösterilebilir. Bu hizmet içi eğitimler öğretmenlerin mesleki gelişime

olan bakış açılarını geliştirmeli, mesleki gelişim konusunda öğretmenleri teşvik etmeli ve

mesleki gelişimin onlar için faydalı olduğuna öğretmenleri inandırmalıdır. Bunun için de bu

eğitimlerin öğretmenlerin ihtiyaçlarına yönelik olması, planlama sürecinde öğretmenlerin

görüşlerinden faydalanılması, eğitimlerin etkili eğiticiler tarafından zamana yayılarak

yapılması ve eğitimler sonrasında öğretmenlerin izlenmesi gerekmektedir. Ancak bu

durumda öğretmenler bu eğitimlerin etkililiğine inanıp kendilerini mesleki gelişim

konusunda hazır ve istekli hissedebilirler. Bu amaçla, bu çalışma Türkiye’deki devlet

okullarında çalışan İngilizce öğretmenlerinin Millî Eğitim Bakanlığı tarafından sağlanan

hizmet içi eğitimleri nasıl değerlendirdiklerini, bu eğitimlerin nasıl olması gerektiği

konusundaki düşüncelerini ve bu eğitimlerle çözülebilecek ihtiyaçlarını belirlemeyi

hedefler. Tarama modelinde olan çalışmada olabildiğince fazla İngilizce öğretmenine

ulaşmak için nicel araştırma tekniklerinden ölçekler kullanılmıştır. Ancak, bu konuda

halihazırda geliştirilmiş ölçekler olmadığı için, çalışmanın her bir amacı için ayrı bir ölçek

geliştirilmiştir. Ölçeklerin faktör analizi ve güvenirlik çalışmaları için 247 İngilizce

öğretmeninin katılımıyla bir pilot çalışma gerçekleştirilmiştir. Pilot çalışmanın sonunda

yapılan açımlayıcı faktör analizi sonuçlarına göre İngilizce Öğretmenlerinin Hizmet İçi

Eğitim Değerlendirmeleri ölçeğinde 6 faktör (hizmet içi eğitim planlaması, içerik,

organizasyon, eğitimciler, ölçme ve değerlendirme, izleme), İngilizce Öğretmenlerinin

Hizmet İçi Eğitim Tercihleri ölçeğinde 4 faktör (hizmet içi eğitim planlaması, içerik,

uygulama, değerlendirme ve izleme) ve İngilizce Öğretmenlerinin Hizmet içi Eğitim

İhtiyaçları ölçeğinde 3 faktör (İngilizce dil yeterliği, öğretim yöntemleri, bağlamsal ve

kurumsal konular) elde edilmiştir. Her bir ölçek yeterli güvenirlik katsayısını sağladığını da

çeşitli istatistiksel testlerle ispatlamıştır. Türkiye’deki durumu ortaya koyabilmek için

ölçekler 741 öğretmen üzerinde uygulanmıştır. Ölçekler uygulanırken Türkiye’nin her bir

coğrafi bölgesinden birbirine yakın sayıda öğretmene ulaşmak hedeflenmiştir. Elde edilen

sonuçlara göre, öğretmenlerin birçoğu şu anda yürütülen hizmet içi eğitimlerden memnun

değildir. Hizmet içi eğitimlerden beklentileri literatürde tanımlanan ideal bir hizmet içi

eğitimde olması beklenen özellikleri taşımaktadır. Ayrıca öğretmenler, kendi İngilizce dil

yeterlikleri, uyguladıkları öğretim yöntemleri ve kurumsal konularda birçok ihtiyaçlarının

olduğunu belirtmişlerdir. Öğretmenlerin, ölçeklerin faktörlerinin her birinden, sahip

oldukları bazı özelliklerine göre elde ettikleri puanlar arasında anlamlı bir farklılık olup

olmadığını görmek için MANOVA testi yapılmıştır. Yapılan analize göre, bazı faktörlerde

(hizmet içi eğitim içeriği, organizasyon, uygulama, ölçme ve değerlendirme) öğretmenlerin

lisede çalışma durumunun lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Ayrıca, hizmet içi eğitim

içeriği ve izleme faktörlerinde lisans mezunu öğretmenlerin lehine bir farklılık bulunmuştur.

MEB hizmet içi eğitimleri dışında kendi istekleriyle diğer mesleki gelişim faaliyetlerine

katılan öğretmenlerin lehine de eğitimciler faktöründe anlamlı farklılıklar bulunmuştur.

Ayrıca, Ege ve Akdeniz bölgeleri ile kıyaslandığında, Doğu Anadolu bölgesinde çalışan ve

1-5 yıllık deneyime sahip olan öğretmenlerin lehine İngilizce dil yeterlikleri faktöründe

anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Aynı faktörde, ortaokul öğretmenleri lehine de bir farklılık

vardır. Öğretmenlerin öğretim yöntemleri faktöründe sahip oldukları herhangi bir özellikten

elde ettikleri puanlar arasında anlamlı bir farklılık yoktur. Kurumsal ihtiyaçlarda ise

İngilizce öğretmenliği programı mezunu olmayan ve ortaokulda çalışan öğretmenler lehine

bir fark elde edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, yürütülen hizmet içi eğitimlerin

geliştirilmesi konusunda MEB’in eğitim fakülteleri ile işbirliği yapması, hizmet içi

eğitimlerin içeriğinin ihtiyaç analizine göre belirlenmesi, eğitimlerin öğretmenlerin branşına

ve sahip olduğu koşullara uygun olması, eğitimlerde öğretmenlere İngilizce dil yeterliklerini

geliştirme fırsatı verilmesi, eğitimlerin sürekli ve zamana yayılmış şekilde sürdürülmesi,

eğitim imkanlarına Türkiye’nin her yerindeki öğretmenlerin ulaşması ve eğitimler sonunda

öğretmenlerin izlenmesi gerekliliği öne çıkmaktadır.

Anahtar Kelimeler : Sürekli Mesleki Gelişim, Hizmet İçi Eğitim, İngilizce Öğretmenleri

İhtiyaç Analizi, İngilizce Dil Yeterlikleri, Öğretim Yöntemleri