Lise Öğrencilerinin Dijital Oyun Oynama Motivasyonları İle Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonlarının İncelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HANDE NUR AKKÖSE

Danışman: Filiz Fatma Çolakoğlu

Özet:

Bu araştırma lise öğrencilerinin dijital oyun oynama motivasyonları ve fiziksel aktiviteye katılım motivasyonlarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma evrenini 2018-2019 eğitim öğretim yılında Ankara İli merkez ve çevre ilçelerinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bulunan toplam 6 ilçede eğitim gören rastgele yöntem ile seçilmiş 24 okuldaki lise öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise 1823 gönüllü öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından hazırlanan ve katılımcıların demografik bilgilerini belirlemek amacıyla kullanılan kişisel bilgi formu ve araştırmanın amacına uygun olarak belirlenen öğrencilerin dijital oyun oynama motivasyonlarını öğrenmek amacıyla Tekkurşun-Demir ve Cicioğlu (2018) tarafından hazırlanan “Dijital Oyun Oynama Motivasyonu Ölçeği, öğrencilerin fiziksel aktiviteye katılım motivasyonlarını öğrenmek amacıyla ise Tekkurşun-Demir ve Cicioğlu tarafından hazırlanan (2018) “Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonu Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 22 Paket programından yararlanılmıştır. Öncelikle verilerin normal dağılım gösterip göstermediği basıklık ve çarpıklık değerleri ile incelenmiştir. Verilerin normal dağılım göstermesinden dolayı parametrik testlerden Independent samples t-testi, ANOVA testi ve Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, liselerdeki öğrencilerin fiziksel aktiviteye katılım motivasyon alt boyutlarından olan bireysel nedenler artıkça öğrencinin dijital oyun oynama alt boyutlarından başarı – canlanma, merak - sosyal kabul puanlarının da artığı ve pozitif yönde ilişki olduğu tespit edilmiştir. Çevresel nedenler ile merak - sosyal kabul alt boyut birbirleri ile paralellik göstermektedir. Öğrencinin fiziksel aktiviteye katılımdaki çevresel nedenler artıkça, dijital oyun oynama katılımında başarı - canlanma ve vii merak - sosyal kabul durumunda pozitif yönde artış olduğu tespit edilmiştir. Öğrencinin fiziksel aktiviteye katılımındaki nedensizlik alt boyutunun, dijital oyun oynama katılımdaki oyun isteğindeki belirsizlik arasında negatif yönde bir ilişki görülmüştür. Sonuç olarak lise öğrencilerinin fiziksel olarak kendilerini ispat etme duyguları artıkça, dijital oyunlara katılımında da huzur ve mutluluğunun artığı aynı zamanda ödül almak, görevleri başarmak gibi dışsal motivasyon kaynaklarının da artığı söylenebilir