Ontoloji ve epistemoloji arasında eğitim sorunu


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, -, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: OLCAY BAYRAKTAR

Danışman: Mehmet Ali Dombaycı

Özet:

Çalışma Türk eğitim düşüncesinde hâlâ kabul gören yaklaşımların yol açtığı eğitim sorunlarının kaynağını teorik olarak tespit etmeyi amaçlamaktadır. Çalışmada mevcut eğitimde varlık ve bilgi kavramlarından bilginin öne geçmesinin nedenlerine ve beraberinde getirdiği içeriğe değinilmiştir. Varlık veya bilgi kavramlarından birinin merkeze alınması durumuna göre eğitim teorisini organize eden kuramsal aklın felsefe yapma tarzına ve eğitimde etkili olan felsefi akımların görüşlerine temas edilmiştir. Antik Çağ ve Yeni Çağ'da insan ve eğitim anlayışı karşılaştırmalı olarak incelenmiş ve hangi görüşlerin belirleyici olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen eski ve yeni görüşler yirminci yüzyıl eğitimine temel teşkil eden bilimsel çerçeve içerisinde değerlendirilerek bilimsel eğitim kuramlarının karşılıklı eleştirileri ve ortak noktalarına, eğitim açısından ortaya çıkardığı sorunlara işaret edilmiştir. Yirminci yüzyıl eğitim anlayışındaki sorunların temelleri ve çözüm yolları saptanırken Türk eğitim düşüncesinin ve sisteminin bu tartışma ve sorunlardan etkilenip etkilenmediği göz önünde tutulmuştur. Çözüm yolları bakımından eğitimin millî taraflarını da içerecek bir teorik yapı sunulmak istenmiştir. Eğitim ontolojisi ve eğitim epistemolojisi disiplinleri içerisinde getirilen çözüm merkezi niteliğindeki başlık ve görüşler derinlikli bir tarihsel incelemeden kaynağını alan çıkarımlara dayanmaktadır.