60-72 Ay Arası Çocukların Matematik Becerilerinin Desteklenmesinde Duyu Temelli Matematik Eğitimi Programının Etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nilay Ölekli Sönmez

Danışman: Z. Fulya Temel

Özet:

Bu araştırmanın amacı, çoklu duyuya dayalı Matematik Becerilerini Destekleyici Duyu Temelli Okul Öncesi Matematik Eğitimi Programı’nın okul öncesi eğitime devam etmekte olan çocukların matematik becerileri üzerinde etkisinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu Antalya il merkezinde 2 vakıf/özel anaokulunda eğitim görmekte olan 5-6 (60-72 aylık) yaş aralığındaki çocuklar oluşturmaktadır. Araştırmada deneme modellerinden öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmada nicel veri toplama yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen, araştırmaya katılan çocuklarla ilgili demografik özellikleri, okul öncesi eğitime devam etme durumunu, aile ve ebevyn özelliklerini belirlemeye ilişkin soruların yer aldığı Çocuk Aile Bilgi Formu ile çocukların matematik becerilerini ölçmek için Sarama ve Clements (2011) tarafından geliştirilen ve araştırmacı tarafından Türkçe uyarlama çalışması yapılan Tools for Early Assessment in Math (TEAM) ölçme aracı kullanılmıştır. Deney ve Kontrol grubuna ön uygulamada çocukların matematik becerilerini ölçmek amacıyla TEAM ölçme aracının Türkçe versiyonu olan TR-TEAM uygulanmıştır. Ön uygulamadan sonra deney grubuna, araştırmacı tarafından hazırlanan ve 24 etkinlikten oluşan “Matematik Becerilerini Destekleyici Duyu Temelli Okul Öncesi Matematik Eğitimi Programı” 12 hafta süreyle haftada 2 oturum olarak uygulanmıştır. Programın uygulanması tamamlandığında her iki grupta yer alan çocuklara TR-TEAM tekrar uygulanarak son uygulama yapılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 25 programı ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçları, verilen eğitim sonunda, Matematik Becerilerini Destekleyici Duyu Temelli Okul Öncesi Matematik Eğitimi Programı’nın çocukların matematik becerileri üzerinde olumlu etkiye sahip olduğunu göstermiştir.

Anahtar Kelimeler : Matematik becerileri, duyu eğitimi, okul öncesi eğitimi