Çoklu ortam kullanımının ilkokul öğrencilerinin akademik başarı, motivasyon ve kaygı düzeylerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: MERVE YALÇINKAYA

Danışman: MEHMET ARİF ÖZERBAŞ

Özet:

Araştırmanın temel amacı; matematikte açı ve ölçüsü konusunun öğretiminde öğrencilerin akademik başarı, motivasyon, kaygı düzeyleri ve öğrenilen bilgilerin kalıcılığı üzerine etkisinin incelemektir. Bu amaca yönelik nicel veriler öntestsontest kontrol gruplu gerçek deneme modeliyle elde edilmiştir. Öntestsontest kontrol gruplu gerçek deneme modelinden elden edilen nicel verileri desteklemek, güçlendirmek, yorumlamak, açıklamak amacıyla (deneysel işlemin sonunda) deney grubundan rastgele seçilen altı öğrenciyle yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Bu sayede uygulanan öğretim hakkında öğrencilerin düşüncelerine yer verilmiştir. Araştırmanın katılımcıları Bitlis ili Merkez ilçesine bağlı bir ilkokulun dördüncü sınıfında öğrenim gören toplam otuz beş öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmaya katılan öğrenciler random atama kuralına uygun olarak gruplara atanmıştır ve deney grubunda on dokuz öğrenci, kontrol grubunda on altı öğrenci yer almaktadır. Bu araştırmada veriler açılar akademik başarı testi, motivasyon ve kaygı ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmadaki nicel verilerin çözümlenmesinde SPSS (Statistical Package for Social Sciences) paket programı kullanılmıştır. Uygulamadan önce yapılan ön ölçümlerle uygulama sonrasındaki son ölçümler incelendiğinde her iki grupta yer alan öğrencilerin başarılarında bir artış görülmüştür fakat bu artış deney grubundaki öğrencilerde daha fazla olmuştur. Yine kalıcılık testi ölçümleri incelendiğinde deney grubunda yer alan öğrencilerin kalıcılık testi puan ortalamalarının kontrol grubunda yer alan öğrencilerin kalıcılık testi puan ortalamalarından daha yüksek olduğunu göstermektedir. Deney grubundaki öğrencilerin motivasyon düzeylerinin kontrol grubundaki öğrencilere göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Deney grubunun lehine olan bu farkın nedeninin çoklu ortam tasarımı olduğu düşünülmektedir. Deney grubundaki öğrencilerin kaygı düzeylerinin kontrol grubundaki öğrencilere göre az da olsa daha yüksek olduğu görülmektedir. Kaygı ölçeği veri analizi sonuçları normal dağılım göstermediğinden hem nicel verilerden elde edilen bulguları açıklamak, desteklemek, yorumlamak için hem de kullanılan çoklu ortam tasarımıyla ilgili öğrencilerin görüşlerini öğrenmek amacıyla deney grubundan rastgele seçilen öğrencilerin sorulara verdikleri yanıtlar doğrudan alıntılarla ayrıntılı olarak incelenmiş ve deney grubunda oluşan kaygının nedeni irdelenmiştir. Deney grubu aleyhine olan bu farklılığın nedeni, çoklu ortam tasarımıyla öğrenim gören öğrencilerin, teknolojiyle ilk defa karşılaşmalarından kaynaklanıyor olabilir.