ANASINIFINA DEVAM EDEN ALTI YAŞ ÇOCUKLARINA UYGULANAN SOSYAL UYUM BECERİ EĞİTİMİ PROGRAMININ ÇOCUKLARIN SOSYAL UYUM BECERİLERİNİN GELİŞİMİNE ETKİSİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yunus GÜNİNDİ

Danışman: ESRA ÖMEROĞLU

Özet:

Bu araştırmada, anasınıfına devam eden altı yaş çocuklarına uygulanan sosyal uyum beceri eğitimi programının çocukların sosyal uyum becerilerinin gelişimine etkisi incelenmiştir. Bu doğrultuda araştırma; ön-test, son-test kontrol gruplu deneysel desen üzerine modellenmiştir. Araştırma; 20092010 eğitim öğretim yılında, anasınıfına devam eden altı yaş grubundaki 36 çocukla yürütülmüştür. Araştırmanın deney grubunda (n = 18) bulunan çocuklara sosyal uyum becerilerini geliştirmek amacıyla; 12 hafta süresince sosyal uyum beceri eğitim programı uygulanmıştır. Kontrol grubunda (n = 18) ise var olan eğitim-öğretim süreci devam etmiştir. Araştırmanın verileri; 'Sosyal Uyum ve Beceri Ölçeği' ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde; Mann-Whitney U, Wilcoxon işaret testi ve Kruskall-Wallis H testi kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda edinilen bulgular incelendiğinde; deney grubunun sosyal uyum becerilerinde artış ve sosyal uyumsuzlukta ise azalış olduğu görülmüştür. Uygulama sonunda yapılan kalıcılık testinde deney grubunun sosyal uyum becerilerindeki artışın devam ettiği bulunmuştur.