MEB 2013 okul öncesi eğitim programının uygulanışına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERVE KARAGÖZ

Danışman: Gülhan Güven

Özet:

Bu araştırma Milli Eğitim Bakanlığı 2013 Okul Öncesi Eğitim Programının uygulanışına ilişkin öğretmen görüşlerini belirlemek amacı ile yapılmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara(Çankaya, Mamak, Yenimahalle İlçeleri) ve Gaziantep(Şahinbey, Şehitkamil İlçeleri) illerinde MEB’e bağlı anaokulu, ilkokul ve ortaokul anasınıflarında görev yapmakta olan 262 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada literatür taraması yapıldıktan sonra veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen “MEB 2013 Programı’nın Uygulanışına İlişkin Öğretmen Görüşlerini Belirleme Formu” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler SPSS For Windows Version 24.0 paket programında analiz edilmiştir. Kategorik değişkenler arasındaki ilişkilerin saptanmasında Kay-Kare testi kullanılmıştır. Formu uygulamak için gerekli izinler alındıktan sonra ‘MEB 2013 Programı’nın Uygulanışına İlişkin Öğretmen Görüşlerini Belirleme Formu’ 2018-2019 eğitim-öğretim yılının güz döneminde çoğaltılarak Ankara ve Gaziantep illerinde bulunan devlete bağlı bağımsız anaokulu, ilkokul ve ortaokula bağlı anasınıflarında görev yapmakta olan okul öncesi öğretmenlerine okul idareleri kanalı ile ulaştırılmıştır. İki ilde araştırmaya katılan öğretmenlerin büyük çoğunluğunun MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programına ilişkin hizmet içi eğitim almadığı belirlenmiştir. Güne başlama zamanı uygularken her iki ildeki öğretmenlerin en çok zorlandıkları nokta çocukların geliş saatinin birbirinden farklı olması olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Gaziantep ve Ankara illerindeki öğretmenlerin etkinlikleri hazırlarken en çok zorlandıkları konunun materyal yetersizliği olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Programlar oluşturulurken ve güncellenirken programın uygulayıcısı olan öğretmenlere daha fazla program geliştirme çalışmalarında yer verilmesi konusunda öneride bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler : Okul öncesi eğitim programı, okul öncesi öğretmeni, okul öncesi eğitim