Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kazaların Çevresel ve Teknik Araştırması, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2011
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: CİHAN ÇETİNKAYA
Danışman: Hadi Gökçen
Özet:Günümüz rekabet/güvenlik ortamında işletmelerin/ kurumların, tedarik zincirindeki süreçlerini eniyilemek ve etkin bir şekilde yönetmek amacıyla çeşitli kararlar alması gerekmektedir. En önemli kararlardan birisi de üreticiden son kullanıcıya kadar geçen süreçte ürünlerin dağıtımı ile ilgilidir. Araç Rotalama Problemi (ARP) kavramı ile ilk kez tanımlandığı günden bu zamana kadar çok çeşitli çalışmalarda karşılaşılmaktadır. Bu çalışmalar dikkate alındığında, zaman pencereli, topla-dağıt, maksimum rota uzunluklu ARP gibi çok çeşitli problemlerin ele alındığı görülmektedir. Bu tez kapsamında ele alınan problem ise zaman pencereli ARP'nin değişik bir tipi olan İki Aşamalı Hat Zaman Pencereli ARP (2HZP_ARP) dir. Özellikle de günümüz Türkiye'sinin kabul görmüş gerçeklerinden birisi olan terör kavramı ile ön plana çıkan güvenli taşımacılık ile doğrudan ilişkisi olan bu problem, bilindiği kadarı ile literatürde ilk kez ele alınmıştır. Bu problem için bir matematiksel model ve kısa sürede iyi sonuçlar veren sezgisel bir yöntem geliştirilmiştir. Literatürden türetilen test problemleri kullanılarak yapılan deneysel çalışmalar sonucunda küçük boyutlu problemlerde her iki yöntem ile en iyi çözümlere, büyük boyutlu problemlerde ise geliştirilen sezgisel yöntem ile makul çözüm sürelerinde oldukça iyi sonuçlara ulaşıldığı görülmüştür.