ULVİ CEMAL ERKİN'İN NİNNİ, IMPROVISATION ve ZEYBEK TÜRKÜSÜ ADLI ESERLERİNİN KEMAN TEKNİKLERİ VE BİÇİMSEL YÖNDEN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ayça ÖGÜTCÜ

Danışman: MEHLİKA DÜNDAR

Özet:

Bu arastırmada, Ulvi Cemal Erkin'in 'Ninni, Improvisation ve Zeybek Türküsü' Adlı Eserlerinin Keman Teknikleri ve Biçimsel Yönden ncelenmesi amaçlanmıs; böylece eserlerin keman egitimi ve ögretiminde tanınarak daha bilinçli çalısılmasına katkı saglayabilmek hedeflenmistir. Geleneksel Türk müziginin ritimsel ve ezgisel ögelerinin yansıtıldıgı Ulvi Cemal Erkin'in 'Ninni, Improvisation ve Zeybek Türküsü' adlı eserleri biçimsel yönden incelendiginde, Ninni adlı eserin genisletilmis bir bölmeli sarkı formunda ve mi hüseyni makamında; Improvisation adlı eserin genisletilmis üç bölmeli sarkı formunda ve sol hüseyni makamında; Zeybek Türküsü adlı eserin ise genisletilmis iki bölmeli sarkı formunda ve la hüseyni makamında bestelendigi görülmüstür. Eserler keman teknikleri açısından incelendiginde ise Ninni adlı eserde, sag el (yay) teknigi olarak büyük ölçüde détaché ve kısmen legato; sol el teknigi olarak pozisyon geçisleri, glissando, az sayıda fleogelet ses teknigi ve süsleme teknigi (çarpma) oldugu saptanmıstır. Improvisation adlı eserde, sag el (yay) teknigi olarak az sayıda détaché ve büyük ölçüde legato; sol el teknigi olarak pozisyon geçisleri, glissando, kısmen çift sesler ve oktav teknigi, az sayıda fleogelet ses teknigi ve süsleme teknigi (çarpma ve trill) oldugu saptanmıstır. Zeybek Türküsü adlı eserde, sag el teknigi olarak büyük ölçüde détaché, az sayıda legato ve spiccato; iii sol el teknigi olarak pozisyon geçisleri, glissando, büyük ölçüde çift sesler ve akor teknigi, az sayıda fleogelet ses teknigi, pizzicato ve süsleme teknigi (çarpma) oldugu saptanmıstır. Arastırmanın öneriler bölümünde, eserlerin çalısılma sürecine yardımcı olabilmek amacıyla dizisel boyutta alıstırmalar sunulmustur.