Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin halk şiiri özelinde tür ve şekil konusundaki yeterliklerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CENNET UZUNOĞLU

Danışman: HAMİYE DURAN

Özet:

Yaşamı boyunca bireyler planlı, plansız birçok bilgi öğrenirler ve davranış edinirler. Eğitim bu bilgi ve davranışların istendik yönde olmasını sağlar. Eğitim ve edebiyatın uğraş alanı insandır. Eğitim ve edebiyat geçmişle gelecek arasında bir köprü görevi yapmaktadır. Dil ve edebiyat eğitimi özel ve resmi bütün okullarda Türk dili ve edebiyatı öğretmenleri tarafından metinler aracılığıyla verilmektedir. Bu çalışmada halk şiiri özelinde tür ve şekil konusunda öğretmen yeterliği değerlendirilmiştir. Öğretmenlerin halk şiirine ve halk edebiyatına karşı tutumları incelenmiştir. Ankara ili merkez ilçe Keçiören’deki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı özel olmayan ortaöğretim kurumlarında görev yapmakta olan Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin halk şiiri özelinde tür ve şekil konusundaki yeterlikleri ve halk şiiriyle halk edebiyatına karşı tutumları değerlendirilmiştir. Araştırmaya Ankara ili merkez ilçe Keçiören’de görev yapan 177 öğretmen katılmıştır. Öğretmenlerin bilgi düzeyleri ile tutumlarını incelemek için nicel veri kaynakları kullanılmıştır. Öğretmenlere bilgi testi ve tutum ölçeği uygulanmıştır. Öğretmenlerin halk şiiri özelinde tür ve şekil konusundaki başarı düzeyleri düşüktür(47,36). Normal tutuma sahip öğretmenler çoğunluktadır(139). Öğretmenlerin halk şiiri ile halk edebiyatına karşı olumsuz bir tutumları yoktur. Öğretmenlerin bilgi düzeyleri ile tutumlarını etkileyen herhangi bir faktör yoktur. Bilgi düzeyi ile tutum arasında anlamlı bir ilişki yoktur. Bilgi düzeyi ile tutum birbirini olumlu veya olumsuz etkilememektedir. Öğretmenlerin bilgi testine verdikleri cevaplar dikkat çekicidir. Öğretmen bilgi testi sorularına verilen cevaplarda (soru 2,3,4) öğretmenin ezberlemiş ya da öğrenmiş olduğu bilgi soruda istenilenin önüne geçmiştir. Öğretmenler test esnasında verilmeyen ögelere göre doğru olmayan cevaplar vermişlerdir. Bilgi testine verdikleri cevaplarda (soru 15,16,17) testin genelinde verilen ipuçlarından faydalanmamışlardır. Öğretmenler kendilerinde var olan bilgiyi soruları çözerken kullanmamışlardır.