GEZİ-GÖZLEM YÖNTEMİNİN BİYOLOJİ ÖĞRETİMİNDEKİ ÖNEMİ VE DİĞER ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ ARASINDAKİ YERİ (Ankara İli Örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Derya AYCAN

Danışman: SÖNMEZ GİRGİN

Özet:

Bu araştırmayla, gezi-gözlem yönteminin biyoloji öğretimindeki önemi ve diğer öğretim yöntemleri arasındaki yeri ortaya konmaya çalışılmıştır. Biyoloji öğretiminde istenilen amaçlara ulaşmak için çeşitli öğretim yöntemleri kullanılır. Öğrencileri aktif bir şekilde eğitim ortamına katan öğretim yöntemlerinden biri de gezi-gözlem yöntemidir. Biyoloji öğretiminde çok önemli bir yeri olan gezi-gözlem yöntemi ile öğrenciler, olay ve nesneleri yerinde inceleme ve araştırma fırsatı yakalayarak, daha kolay öğrenmektedirler. Bu çalışma, Ankara ili Sincan, Yenimahalle ve Çankaya ilçelerinde bulunan beş devlet okulunda yapılmıştır. Araştırmaya 18 öğretmen ve 336 öğrenci katılmıştır. Biyoloji öğretiminde gezi-gözlem yönteminin önemi ve diğer öğretim yöntemleri arasındaki yerini belirlemek amacıyla, öğretmen ve öğrencilere yönelik veri toplama aracı olarak anket hazırlanmıştır. Elde edilen sonuçların analizinde SPSS paket programından yararlanılmıştır. Öğretmenlerin ve öğrencilerin görüşlerinin belirlenmesinde frekans (f) ve yüzde (%) kullanılmıştır. Yaptığımız çalışma sonucunda, biyoloji öğretmenlerinin anlatım yöntemini ve soru-cevap yöntemini sık sık, laboratuar yöntemini, problem çözme yöntemini, gösteri yöntemini ve tartışma yöntemini ara sıra kullandıkları tespit edilmiştir. Gezigözlem yöntemini ise hemen hemen hiç kullanmadıkları tespit edilmiştir. Biyoloji öğretmenleri en etkili yöntem olarak gezi-gözlem yöntemini ve laboratuar yöntemini seçmişlerdir. Öğretmenlerin gezi-gözlem yöntemine başvurmamasının nedenleri arasında, yasal sorumluluğunun fazla olması, disiplin sağlamada zorluk çekilmesi, organizasyonun zor olması ve ekonomik yetersizlikler olduğu saptanmıştır. Öğretmen ve öğrencilerin çoğu gezi gözlem yönteminin, Canlıların Çeşitliliği ve Sınıflandırılması, Ekoloji Dünya Ortamı ve Canlılar, Canlılarda Davranış ünitelerinde uygulanmasını istemişlerdir. Ayrıca öğretmenler ve öğrenciler yapacakları gezi-gözlem için yardımcı bir kılavuz kitapçığa gereksinim duyduklarını belirtmişlerdir.