Yönetici hemşirelerin eleştirel düşünme becerileri ile araştırma kullanım engelleri ve kolaylaştırıcılarına ilişkin algıları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Tuğba Öztürk Yıldırım

Özet:

Bu araştırmanın amacı Ankara ilinde üniversite, kamu ve özel hastanelerde yönetici pozisyonlarında görev yapan hemşirelerin eleştirel düşünme becerileri ile araştırma kullanım engelleri ve kolaylaştırıcılarına ilişkin algılarını belirlemektir. Tanımlayıcı türde yapılan bu çalışmanın örneklemini iki üniversite, altı kamu ve iki özel hastanede çalışan 220 yönetici hemşire oluşturmuştur. Araştırmanın veri toplama araçları; yönetici hemşirelerin demografik ve çalışma özelliklerini içeren soru formu, Araştırma Kullanım Engelleri Ölçeği ve Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği'dir. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, bağımsız gruplarda t testi, one-way anova testi ve Pearson Korelasyon yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada yönetici hemşirelerin California Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği'nden aldıkları puan ortalaması düşük düzeyde (219,00±19,82) bulunmuştur. Araştırmada yönetici hemşirelerin araştırma kullanımıyla ilgili en yüksek engel algısı hemşire, en düşük engel algısı araştırma faktörüne ait bulunmuştur. Yönetici hemşirelerin en fazla orta-yüksek derecede engel olarak belirttiği madde "Hemşirelerin araştırmaya ilgi duymaması" 'dır. Yönetici hemşirelerin %30,4'ü çalışma koşulları ve ortamının araştırma yapmaya ve araştırma kullanımına uygun hale getirilmesini en önemli kolaylaştırıcı olarak belirtmişlerdir. Çalışma sonuçları yönetici hemşirelere göre araştırma kullanımında öncelikli engelin hemşire faktörü olduğunu, yönetici hemşirelerin öncelikle kendilerinden kaynaklanan bu engeli ortadan kaldırmak için 8 Mart 2010 ve 19 Nisan 2011 yönetmeliklerinin hemşirelere tanımladığı araştırmacı görevini yerine getirebilmeleri için yönetsel anlamda destek olmaları gerektiğini ortaya koymuştur.