Öğretmen soruları üzerine bir çalışma: Öğretmen soruları eleştirel düşünceyi teşvik ediyor mu?


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Burcu Bür

Danışman: KEMAL SİNAN ÖZMEN

Özet:

Bu çalışmada, Gazi Üniversitesi ve Ondokuz Mayıs Üniversitesi ELT programlarındaki konuşma derslerinde sorulan yüksek ve düşük seviyeli soruların miktarı, yüksek seviyeli sorulardan sonra verilen bekleme zamanı ve soruların her bir ders saatine dağılımı belirlenmiştir. Çalışma için, Gazi Üniversitesi ve Ondokuz Mayıs Üniversitesinden 4 öğretim elemanının dersleri araştırmacı tarafından gözlemlenmiş ve bu öğretim elemanları tarafından sorulan sorular Bloom'un taksonomisine göre sınıflandırılmıştır. Her bir öğretim elemanının sorduğu yüksek seviyeli sorulardan 10 tanesi rastgele seçilmiş ve öğrencilere bu soruları yanıtlamaları için verilen süre hesaplanmıştır. Son olarak, soruların her bir ders saatine dağılımı belirlenmiş ve bulgular yorumlanmıştır. Toplanan veriler yorumlandığında, konuşma sınıflarında sorulan yüksek seviye düşünme ve muhakeme yeteneği gerektiren soruların oranının yüksek olmadığı bulunmuştur. Düşüncenin analiz, sentez ve değerlendirilmesini ön görmeyen düşük seviyeli soruların oranı ise yüksektir. Bunun yanı sıra, öğrencilere zor sorulardan sonra cevaplarını hazırlama ve muhakeme etmeleri için verilen bekleme zamanı verilmesi gereken ideal zamandan daha kısadır. Son olarak, soruların ders saatlerine göre dağılımları belirlenmiştir ve öğretim elemanlarının sorularının çoğunu ikinci saatte, en az sayıda soruyu ise üçüncü saatte sordukları sonucuna ulaşılmıştır.