Sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan bilgisayar temelli materyallerin 6. sınıf öğrencilerinin dikkat ve motivasyon düzeylerine etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: YUSUF İNEL

Danışman: TURHAN ÇETİN

Özet:

Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler dersinde kullanılan bilgisayar temelli materyallerin 6. sınıf öğrencilerinin dikkat ve motivasyon düzeylerine etkisinin tespit edilmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu Uşak Merkez ilçesinde Mehmet Sesli Ortaokulunda öğrenim gören 6. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma da yarı deneysel desenlerden zaman serisi ve öntest sontest kontrol gruplu 2*2 Split Plot deneysel desen kullanılmıştır. Zaman serisi deneysel işleminde, ailelerinden izin alınan 6. sınıf öğrencilerinden 21 kişi çalışma grubunu oluştururken; öntest sontest kontrol gruplu deneysel işlemde deney grubunu (n=27) ve kontrol grubunu (n=28) toplam 55 öğrenci oluşturmuştur. Zaman serisi deneysel işlemine katılan 21 öğrenci aynı zamanda öntest sontest kontrol gruplu deneysel işleme de katılmıştır. Öntest ve sontestlerin uygulanması dâhil 6 hafta süren uygulama sürecinde deney grubunda dersler bilgisayar temelli materyallerle işlenirken; kontrol grubunda ders kitabına bağlı kalınarak ve basılı harita kullanılarak dersler işlenmiştir. Araştırmada, bilgisayar temelli materyallerin öğrencilerin dikkat düzeyine etkisini ölçebilmek için veri toplama aracı olarak NeuroSkyzs MindWave - EEG cihazı kullanılırken; bilgisayar temelli materyallerin öğrencilerinin motivasyon düzeyine etkisini ölçebilmek için ise Pintrich, Smith, Garcia ve McKeachie tarafından 1993 yılında geliştirilen ve 2007 yılında Büyüköztürk, Akgün, Karadeniz, Kılıç ve Demirel tarafından Türkçe'ye uyarlanan "(MSLQ) For 1218 Year Old Children" ölçeği kullanılmıştır. viii Elde edilen verilerin çözümlenmesinde, SPSS 19.00, PYTHON ve MATLAB programlarından yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, hazırlanan Prezi sunumu, dijital grafik, dijital harita, belgesel, animasyon ve konuya ilişkin izletilen şarkı klipzinin öğrencilerin dikkat düzeyini artırdığı bulgusuna ulaşılmıştır. Öte yandan, bilgisayar temelli materyallerin öğrencilerin derse ilişkin motivasyonlarını arttırdığı ve öğrencilerin dikkat düzeylerinin, motivasyon düzeylerini yordamadığı araştırmanın diğer sonuçlarındandır.