Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SAFİYE BİŞKİN
Danışman: NESLİHAN AVCI
Özet:Bu araştırma okul öncesi çocukları için ilkokula hazır oluş seviyelerini belirlenmesine yönelik bir ölçek geliştirme çalışmasıdır. Araştırma kapsamında önce nitel sonra nicel verilerin toplanması bakımından, karma yöntemlerden biri olan keşfedici sıralı karma yöntem deseninde bir araştırma olduğu söylenebilir. Araştırmanın nitel boyutunda çalışma grubunu üniversitelerin çocuk gelişimi ve eğitimi, okul öncesi eğitimi, sınıf öğretmenliği, psikolojik danışma ve rehberlik, özel eğitim ve eğitim bilimleri ana bilim dallarında görev yapmakta olan ve ilkokula hazır oluşla ilgili akademik çalışmaları bulunan 14 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Nicel boyutunda ise, araştırmanın ön çalışmasında katılımcılar 2018-2019 eğitim öğretim yılı içerisinde, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı Ankara'nın il sınırları içerisinde bulunan resmi okullarda okul öncesi eğitimi alan (61-72 aylık) 120 çocuktan, pilot çalışmasında (49-72 aylık) 318 çocuktan ve ana çalışmasında (61-72 aylık) 380 çocuktan oluşmaktadır. Araştırmanın nitel boyutunda veri toplama aracı olarak yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Nicel boyutunda ise demografik bilgi formu, Okul öncesi Çocukları İçin İlkokula Hazır Oluş Formu (OÇİHO) taslak ve esas formu kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda toplanan verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Nicel boyutunda ise ön çalışma verileri frekans ve yüzde hesaplama; pilot çalışma verileri kapsam geçerliği için uzman görüşüne sunma, yapı geçerliği için madde ayırt edicilik indeksi, güçlük indeksi, nokta çift sayılı korelasyon kat vii sayısı hesaplama ve güvenirlik için KR-20 güvenirlik kat sayısı Test Analysis Programı 14.7.4. sürümü kullanılarak hesaplanmıştır. Ana çalışmada AMOS-21 programı kullanılarak Doğrulayıcı Faktör Analizi, betimsel istatistik (ortalama, standart sapma, çarpıklık ve basıklık değerleri), bağımsız örneklemler T-Testi ve tek yönlü varyans analizi hesaplanmıştır. Araştırmanın sonunda OÇİHO'nun okul öncesi çocukları için okula hazır oluşlarının değerlendirilmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araç olduğu kanıtlanmıştır.