İLKÖĞRETİM OKUL YÖNETİCİLERİNİN DEĞERLENDİRME ROLLERİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ (ANKARA İLİ ÖRNEĞİ)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ümit BAKIR

Danışman: NEZAHAT GÜÇLÜ

Özet:

Bu araştırma, okul yöneticilerinin devlet memuru sicil raporunda yer alan maddelere ilişkin değerlendirme becerilerini ayrıca insancıl, teknik ve karar yeterliliklerine sahip olma durumlarına ilişkin öğretmen algılarını tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla resmi ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin görüşleri alınmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2006-2007 eğitim-öğretim yılında Ankara İli Merkez İlçelerinde mevcut bulunan 31 resmi ilköğretim okulunda görev yapmakta olan toplam 302 branş ve sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Verileri toplamak amacıyla uzman görüşüne başvurularak iki bölümden oluşan bir anket hazırlanmıştır. Anketin birinci bölümünde kişisel bilgilere, ikinci bölümünde ise devlet memurları sicil raporundaki maddeleri belirten 14 ve yönetici yeterliliğini saptamaya yönelik 12 ifadeye yer verilmiştir. Uygulanan ölçme aracı sonucunda elde edilen veriler, SPSS 11.5 paket programı yardımıyla değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde yüzde, frekans, ortalama, kay-kare testi, t- testi ve ikili karşılaştırmalar için tukey ve tamhane testleri kullanılmıştır. Yapılan araştırma sonuçları incelendiğinde resmi ilköğretim okullarında görev yapmakta olan öğretmen cinsiyetlerine göre okul yöneticilerinin sicil raporundaki maddeleri objektif olarak değerlendirmesi ifadesine verdikleri yanıtlar incelenerek, kadın öğretmenlerin bu maddeler üzerindeki görüşlerinin erkek öğretmenlere göre daha olumlu olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin kıdemlerine göre ise 1-4 yıl kıdeme sahip öğretmenlerin algılarının diğer kıdemlere göre olumsuz olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Okul yöneticisinin teknik, insancıl ve karar yeterliliklerine sahip olup olmadığı konusunda öğretmenlerin cinsiyetine göre 0.05 anlamlılık düzeyinde anlamlı bir fark bulunmuş. Kadın öğretmenlerin, erkek öğretmenlere göre okul yöneticilerinin yeterliliklerinin daha fazla olduğunu düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin kıdemlerine göre okul yöneticilerinin yeterlilikleri hakkındaki görüşleri arasında anlamlı bir fark vardır ve ikili karşılaştırmalar sonucunda mesleki kıdemi 14 yıl olan öğretmenlerin yöneticilerinin yeterlilikleri konusunda diğer öğretmenlere göre daha olumsuz algıya sahip oldukları belirlenmiştir.