Avrupa Birliği'ne Üye Ülkelerden İngiltere, Almanya, Fransa ve Finlandiya ile Türkiye'deki ana dili öğretmeni yetiştirme programlarının Karşılaştırılması


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: CELAL CAN ÇAKMAKCI

Danışman: NECATİ DEMİR

Özet:

Bu araştırmada Almanya, Finlandiya, Fransa ve İngiltere'de ana dili öğretmeni yetiştiren lisans ve yüksek lisans programları incelenmiştir. İnceleme sonucunda tespit edilen özellikler, Türkçe eğitimi bölümündekiler ile karşılaştırılmıştır. Araştırmada kapsam dâhilinde olan kurumlara giriş şartları, bölümlerin içerikleri, okul deneyimi, öğretmenlik uygulamaları ve kullanılan ölçme-değerlendirme sistemleri incelenmiştir. Karşılaştırmalı eğitim disiplinine bağlı olarak yürütülen bu çalışma bir nitel araştırmadır. Bulguların analiz edilmesi aşamasında sayısal verilerden de istifade edilmiştir. Araştırma kapsamında gerekli görülen verilere ulaşabilmek için araştırma ziyaretleri düzenlenmiş ve mülakatlar yoluyla bilgi toplanmıştır. Bunun yanı sıra alanyazın kaynakları, kurumların internet siteleri ve resmi dokümanları da bilgi toplamak maksadıyla incelenmiştir. Araştırmada, ana dili öğretmeni yetiştiren kurumlar olarak Ludwig Maximillians Üniversitesi, Turku Üniversitesi, Strasbourg Üniversitesi, Manchester Üniversitesi ve Gazi Üniversitesi incelenmiştir. Elde edilen bulgulardan hareketle, Türkiye'deki ana dili öğretmeni yetiştirme sisteminin düzenlemelere ihtiyacı olduğu sonucuna ulaşılmış; söz konusu düzenlenmelerin gerçekleştirilmesinde istifade edilebilecek önerilerde bulunulmuştur.