İçten yanmalı bir motorda atkinson çevriminin performans analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: ABDULLAH ONUR ÖZDEMİR

Danışman: CAN ÇINAR

Özet:

Bu çalışmada, tek silindirli, dört zamanlı, buji ile ateşlemeli bir motorda Atkinson çevriminin termodinamik analizi yapılmıştır. Öncelikle motorun kinematik analizi yapılmış, çevrimin termodinamik formülasyonları ve hesaplamaları FORTRAN programlama dili kullanılarak 1 derece krank mili açısı aralıklarla farklı sıkıştırma oranlarında, tüm termodinamik çevrim simülasyona dönüştürülmüştür. Sabit motor devrinde (3000 d/d) etkili sıkıştırma oranı değiştirilerek silindir içi basınç ve sıcaklık, iş, güç, tork, termik verim ve özgül yakıt tüketimi gibi parametreler elde edilmiş, oluşturulan motor performans eğrileri ile Atkinson çevrimi ile çalışan bir motor incelenmiştir. Özgül ısıların sıcaklıkla değişimi ve sürtünme kayıpları dikkate alınmıştır. Sıkıştırma ve genişleme işlemleri adyabatik kabul edilmiştir. Yanma işlemi sırasında açığa çıkan ısı enerjisinin bir kısmının kayba uğradığı dikkate alınmıştır. Elde edilen sonuçlar Otto çevrimi ile mukayese edilmiştir. Sonuç olarak aynı sıkıştırma oranında Atkinson çevriminin Otto çevriminden daha yüksek termik verime ve daha düşük özgül yakıt tüketimine sahip olduğu görülmüştür.