Özel Eğitim Öğretmenlerinin Sosyal Medya Kullanım Amaçları ile Benlik Saygıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, ÖZEL EĞİTİM, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DİLARA ULU

Danışman: Salih Çakmak

Özet:

Bu araştırmada özel eğitim öğretmenlerinin sosyal medya kullanım amaçları ile benlik

saygıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 140’ı

kamuda, 64’ü özel sektörde çalışmakta olan toplam 204 özel eğitim öğretmeni

oluşturmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli

kullanılmıştır. Özel eğitim öğretmenlerinin demografik özelliklerine dair bilgileri toplamak

için Kişisel Bilgi Formu, sosyal medyayı kullanım amaçlarını belirlemek için Sosyal Medya

Kullanım Amaçları Ölçeği ve benlik saygısı düzeylerini değerlendirmek için de Rosenberg

Benlik Saygısı Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen veriler SPSS 22

paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Özel eğitim öğretmenlerin sosyal medyayı,

olayları, gündemi takip etmek, bilgiye erişim sağlamak, eğlenmek ve rahatlamak için

kullandıkları tespit edilmiştir. Özel eğitim öğretmenlerinin en sık kullandığı sosyal medya

platformunun Instagram, haberleri takip ettikleri sosyal medya platformunun da Twitter

olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların sosyal medyada günlük ortalama 1-3 saat arasında

zaman geçirdiği, sosyal medyada geçirilen zaman ile benlik saygısı düzeyleri arasında

negatif yönde ilişki bulunduğu buğusuna ulaşılmıştır. Araştırmaya katılan özel eğitim

öğretmenlerinden düşük benlik saygısına sahip olanlarının sayısının az olduğu, özel eğitim

öğretmenlerinin çoğunun benlik saygısı yüksek olduğu araştırmanın sonuçları arasında yer

almaktadır. Katılımcıların sosyal medya kullanım amaçları ile benlik saygıları arasındaki

ilişkiyi belirlemek üzere Spearman korelasyon katsayısı hesaplanmış ve aralarında anlamlı

bir ilişki bulunamamıştır. Elde edilen bulgular ilgili literatür incelenerek tartışılmıştır.

Anahtar Kelimeler : Özel eğitim öğretmenliği, sosyal medya, benlik saygısı