Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, ÖZEL EĞİTİM, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: DİLARA ULU
Danışman: Salih Çakmak
Özet:
Bu araştırmada özel eğitim öğretmenlerinin sosyal medya kullanım amaçları ile benlik
saygıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 140’ı
kamuda, 64’ü özel sektörde çalışmakta olan toplam 204 özel eğitim öğretmeni
oluşturmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli
kullanılmıştır. Özel eğitim öğretmenlerinin demografik özelliklerine dair bilgileri toplamak
için Kişisel Bilgi Formu, sosyal medyayı kullanım amaçlarını belirlemek için Sosyal Medya
Kullanım Amaçları Ölçeği ve benlik saygısı düzeylerini değerlendirmek için de Rosenberg
Benlik Saygısı Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen veriler SPSS 22
paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Özel eğitim öğretmenlerin sosyal medyayı,
olayları, gündemi takip etmek, bilgiye erişim sağlamak, eğlenmek ve rahatlamak için
kullandıkları tespit edilmiştir. Özel eğitim öğretmenlerinin en sık kullandığı sosyal medya
platformunun Instagram, haberleri takip ettikleri sosyal medya platformunun da Twitter
olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların sosyal medyada günlük ortalama 1-3 saat arasında
zaman geçirdiği, sosyal medyada geçirilen zaman ile benlik saygısı düzeyleri arasında
negatif yönde ilişki bulunduğu buğusuna ulaşılmıştır. Araştırmaya katılan özel eğitim
öğretmenlerinden düşük benlik saygısına sahip olanlarının sayısının az olduğu, özel eğitim
öğretmenlerinin çoğunun benlik saygısı yüksek olduğu araştırmanın sonuçları arasında yer
almaktadır. Katılımcıların sosyal medya kullanım amaçları ile benlik saygıları arasındaki
ilişkiyi belirlemek üzere Spearman korelasyon katsayısı hesaplanmış ve aralarında anlamlı
bir ilişki bulunamamıştır. Elde edilen bulgular ilgili literatür incelenerek tartışılmıştır.
Anahtar Kelimeler : Özel eğitim öğretmenliği, sosyal medya, benlik saygısı