Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TÜRKÇE VE SOSYAL BİLİMLER EĞİTİMİ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HURİYE AKSU
Danışman: Yusuf Uyar
Özet:
Bu çalışmada Türkçe derslerinde konuşma eğitiminin yeri hakkında öğretmenlerin görüşleri alınmıştır. Çalışmaya Türkiye’nin çeşitli bölgelerinde görev yapan 40 öğretmen katılmıştır. Öğretmenlerden programdaki konuşma kazanımlarını, Türkçe ders kitaplarındaki etkinlikleri, cinsiyet faktörünün konuşma becerisine etkisini, öğrencilerin konuşma etkinlikleri sırasında yaşadıkları sorunları, öğrencilerin yeterlilikleri değerlendirmeleri istenmiştir. Araştırmada veriler, nitel araştırma yöntemiyle yarı yapılandırılmış görüşmelerle elde edilmiştir. Veriler içerik analizi ile çözümlenmiş ve bulgular yorumlanmıştır. Öğretmen görüşlerinden hareketle programdaki kazanımların dengeli dağıtılmadığı, ders kitaplarındaki konuşma etkinliklerinin öğrencilerin dikkatini çekmediği, cinsiyet faktörünün konuşma becerisine etkisinde anlamlı bir farklılık yaratmadığı, öğrencilerin konuşma becerilerinde yetersiz oldukları sonuçlarına ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Türkçe Dersi, Konuşma Becerisi, Öğretmen Görüşleri