Türkiye’deki Ortaöğretim Tarih Ders Kitaplarında Eskiçağ Tarihi Konularının İncelenmesi (2000’den Günümüze)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEVGİ KAÇMAZ

Danışman: Necdet Hayta

Özet:

Bu araştırmanın amacı 2000, 2002, 2005, 2008, 2010, 2011, 2013, 2014, 2017, 2018, 2019 ve 2021 yıllarındaki ortaöğretim tarih ders kitaplarındaki Eskiçağ Tarihi konularının ele alınış biçimlerinin incelenmesidir. Bu genel amaç doğrultusunda, tarih ders kitaplarındaki Eskiçağ Tarihi konularının yıllara göre dağılımı, bilimsel içeriğin sunumu, ilgili görseller, bilgi hataları, kullanılan kaynaklar ve kazanımların içerik ile etkinliklerle olan uyumu ele alınmaktadır. Araştırmada nitel araştırma tekniklerinden biri olan doküman analizi yöntemi kullanılmaktadır. Dokümanlardan elde edilen verilerin çözümlenmesinde ise içerik analizi yönteminden yararlanılmıştır. Çalışmada, günümüzde Eskiçağ Tarihi konularına verilen önemin artarak, tarih ders kitaplarında daha önceki yıllara oranla daha fazla yer verildiği görülmektedir. Bunula birlikte Eskiçağ Tarihi konusunda tarih ders kitaplarında kullanılan kaynak ve görsel miktarı ile çeşitliliğinin de artmakta olduğu, önceki yıllarda görülen bilgi hatalarının da kaldırıldığı belirlenmiştir.

Anahtar Kelimeler : Tarih Ders Kitapları, Eskiçağ Tarihi, Tarih Eğitimi