8. sınıf öğrencilerinin LGS matematik sorularına yönelik problem çözme süreçlerinin değerlendirilmesi: Strateji, basamak, hata analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MELİKE TUĞBA DEMİR

Danışman: Selami Ercan

Özet:

Öğrenilen bilgi, sadece problem çözme becerileri ile bağdaştırılıp hayata geçirilse

yaşamsal problemlere çözüm olur. Matematiksel olan/olmayan sorunlar üzerinde bilgi

birikiminin kullanılabilmesi, alan ve müfredatlar arası başarının sağlanması için her

düzeydeki öğrencilerin iyi birer matematiksel problem çözücüler olarak yetiştirilmesi

gerekmektedir. 2018 yılında Türkiye’de Liselere Geçiş Sistemi (LGS) matematik soruları,

işlemsel akıcılık yeterliliğinden ziyade mantıksal düşünme yeterliğini ölçecek biçimde

problem çözme becerisinin, ortaokul öğrencilerine kazandırılması amacıyla güncellenmiş,

ani değişimle doğru cevap ortalaması üzerinden öğrencilerin başarılarının gerilediği tespit

edilmiştir.  Araştırmada LGS matematik soruları üzerinden 8. sınıf öğrencilerinin problem

çözme süreçlerinde yaşadıkları sıkıntılar, problem çözme basamakları-hataları, stratejileri,

öğrenci görüşleri kapsamında işlemsel yeterlilik başarılarına ve problem çözme başarı

seviyelerine göre sıralı dönüşümsel karma yöntem modeli ile aydınlatılması amaçlanmıştır.

Araştırma bir Sürekli Eğitim ve Uygulama Merkezindeki (n=44) ve özel bir ortaöğretim

kurumundaki (n=22) 8. sınıf öğrencileri ile 2021-2022 eğitim-öğretim yılında

gerçekleştirilmiş, veriler Kareköklü İfadeler İşlemsel Yeterlilik Testi, LGS Benzeri

Problem Çözme Testi, Klinik Mülakat Görüşme Formu ve Problem Çözme Stratejileri

Ölçeği (Gök, 2011) ile toplanmıştır. Nicel bulgulara göre öğrencilerin işlemsel yeterlilik

başarıları ile LGS benzeri problemleri çözme başarıları arasında yüksek düzey ilişki

olduğu (r=,767; p<0,01), işlemsel yeterlilik başarılarına kıyasla problem çözme

başarılarının geride kaldığı, özellikle orta düzey (n=22) öğrencilerin en çok gerileme


9


oranına sahip olduğu (%44) ve öğrencilerin işlemsel yeterlilik başarısı düştükçe soruları

boş bırakma oranlarının arttığı gözlemlenmiştir. Tek yönlü varyans analizi sonuçlarına

göre öğrencilerin problem çözme stratejileri kullanımının LGS benzeri problemleri çözme

başarı seviyelerine göre değişkenlik göstererek (ή2=,238, p<0,05) problem çözme

stratejileri kullanımının %24,9 oranında LGS benzeri problemleri çözme başarısını

arttırdığı (R=,499; R 2 =,249; p<,001) tespit edilmiş, LGS benzeri problemleri çözme

başarısını en çok çözüm stratejilerinin (%40,1), daha sonra temel ilkeleri belirleme

stratejilerinin (%24), en az ise kontrol stratejilerinin (%12,3) etkilediği, regresyon analizine

göre problem çözme stratejileri kullanımı açısından yüksek seviye (n=15) ile orta (n=26)

ve düşük (n=25) seviye öğrenciler arasında anlamlı farklılaşmalar olduğu, t-testi analizi

sonucu öğrenim görülen kurumlara göre LGS benzeri problemleri çözme başarıları ve

strateji kullanımları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı belirlenmiştir. Nitel bulgulara

göre Polya’nın (1945) tanımı kapsamında düşük (n=22) ve orta (n=22) düzey öğrencilerin

problemi anlama ve problemin çözümüne dair plan hazırlama basamaklarını

tamamlamadan planı uygulama basamağına geçiş yaptıkları, yüksek düzey öğrencilerin

problemin çözümünü değerlendirme (%36), orta düzey öğrencilerin uygulama

(%28), düşük düzey öğrencilerin ise problemi anlama (%35) basamağında sıkıntı

yaşadıkları, orta düzey öğrencilerin diğer düzeylere göre basamak hatalarının homojen

dağılıma yakın olduğu gözlemlenmiştir. Newman (1977) problem çözme hata türlerine

göre yüksek düzey öğrenciler %22 ile dikkatsizlik, orta düzey öğrenciler %23 ile

sonlandırma hatasını sık tekrarladığı ve düşük düzey öğrencilerde problemi anlama

hatasının (%34) sık tekrarlanan motivasyon hatasına (%16)

sebebiyet verdiği gözlemlenmiştir. İşlemsel yeterlilik başarılarına göre öğrencilerin

seçtikleri ve sık kullandıkları Krulik ve Posamentier (1998) problem çözme stratejilerinin

değiştiği, yüksek ve orta düzey öğrencilerin, akıllı tahmin-test etme, tüm olasılıkları hesaba

katma stratejilerini sık kullandıkları (%55), orta düzey öğrencilerin çizim yapma (%1) ve

düşük düzey öğrencilerin, daha basit-benzer problemi çözme (%1), farklı bakış açısı

benimseme (%2) stratejilerini neredeyse hiç kullanmadıkları tespit edilmiştir. Ayrıca

yüksek seviye ve düşük seviye olarak belirlenen öğrencilerin hatalarına dair görüşlerinin

örtüşmediği, düşük seviye öğrencilerin problemlerin uzun olması ve içerisinde birden çok

kazanım bulundurması sebebiyle çözüm yolu üretmede sıkıntı yaşadıkları, yüksek seviye

öğrencilerin problem çözme süreçlerinde emin olamama sebebiyle çözümü bırakma

eğilimi gösterdikleri sonuçlarına ulaşılmıştır.