Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Öğrenci: MEHMET SOYCAN
Danışman: ZAFER TEKİNER
Özet:Bu tez çalışmasında mikro işleme yöntemindeki kesme parametrelerinin belirlenmesi ve takım aşınması ile yüzey pürüzlülüğü deneysel olarak çalışılmıştır. Deneylerde 0,4, 0,5, 0,7 mm çaplarında kaplamasız tungusten karbür yekpare gövdeli parmak frezeler kullanılmıştır. Kesme parametreleri ise sırasıyla 0,05 mm, 0,075 mm ve 0,1 mm eksenel kesme derinliğinde, devir başına ilerlemesi 0,002 mm/dev, 0,006 mm/dev ve 0,01 mm/dev ve yanal kayma mesafesi ise takım çapının %30, %40 ve %50 oranında belirlenmiştir. Mikro işleme yöntemi ile Ti-6Al-4V iş parçasının işlenmesi sonucunda uygun kesme parametrelerini belirleyebilmek için takım aşınması ve iş parçasının yüzey pürüzlülüğü ölçülmüştür. Mikro işleme yöntemindeki takım ömrünü bulabilmek için, takımlar ile yaklaşık 70, 140 ve 200 saniye mikro işleme yapılarak, takımların her deney sonundaki aşınma miktarları Taramalı Elektron Mikroskobu (SEM) görüntüleri ile belirlenmiştir. Deneylerin sonunda, devir başına ilerleme değeri sabit tutulduğunda, eksenel kesme derinliğinin artması ile serbest yüzey aşınması ve maksimum yüzey pürüzlülük değerlerinde artış meydana geldiği görülmüştür. Eksenel kesme derinliği sabit iken, devir başına ilerleme değeri arttıkça serbest yüzey aşınma değerinin belirli bir devir başına ilerleme değerine kadar arttığı fakat söz konusu devir başına ilerleme değerinden sonra serbest yüzey aşınma değerlerinde azalma olduğu görülmüştür. Yanal kayma mesafesi sabit iken, maksimum yüzey pürüzlülüğü ve serbest yüzey aşınma değerinin değişiminde, devir başına ilerleme değerinin etkisinin, eksenel kesme derinliği etkisinden daha fazla olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Takım ömrü için yapılan deneylerin sonunda, işleme mesafesi arttıkça daha yüksek kesme hızlı olan 0,7 mm çaplı takımların daha düşük kesme hızlı olan 0,5 mm çaplı takımlardan daha fazla aşındığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, yapılan deneylerde 0,4 mm çaplı takımlarda kırılma gözlenmiş olup, 0,5 mm çaptan daha düşük çaplı takımlar ile yapılan işlemelerde kırılma riskinin arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Buna ilaveten, bu çalışmada takımlarda meydana gelen aşınmalar ve yüzey pürüzlülüğünün analizi doğrultusunda, en uygun kesme parametreleri belirlenmiş ve kesme parametrelerinin aşınma, yüzey pürüzlülüğüne etkilerinin ortaya çıkarılması amacıyla varyans (ANOVA) analizi gerçekleştirilmiştir.