Eğitim Yöneticilerinin ve Uzmanlarının Görüşlerine Göre Türkiye'deki Eğitim Politikalarının Değerlendirilmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hakan Uysal

Danışman: FİGEN EREŞ

Özet:

Bu araştırmanın amacı Türkiye'de eğitim politikalarının geliştirilmesi sürecini değerlendirmektir. Araştırma sonuçlarına göre; Türkiye'de eğitim politikalarının belirlenmesinde ve kamuoyu gündemine gelmesinde siyaset ve sivil toplum kuruluşları etkili unsur olarak öne çıkmaktadır. Belirlenen ve kamuoyu gündemine gelen eğitim politikalarının uygulanmasına yönelik kararlar almak için çeşitli kişi, kurum ve kuruluşlardan görüşler alınmaktadır. Bunlar sivil toplum kuruluşları, üniversiteler, bakanlığın ilgili diğer birimleri, okul müdürü, öğretmen, öğrenci ve veliler, eğitim sendikaları, özel sektör temsilcileri, uzmanlar, siyasi erk ve düşünce kuruluşlarıdır. Eğitim politikalarının uygulamaya geçebilmesi için en fazla sorumluluğu Milli Eğitim Bakanlığı ve siyaset almaktadır. Eğitim politikasının uygulamaya konulabilmesi için pilot uygulamaların yapılması, fiziki koşulların yerine getirilmesi, hizmet içi eğitim çalışmaları, politikayı tanıtım çalışmaları, gerekli bütçenin ayrılması, öğretmen ihtiyacının giderilmesi, ilgili birimlerin görüşlerinin alınması, mevzuat çalışmalarının yapılması ve yazılı talimatların uygulayıcılara gönderilmesi gibi koşullar yerine getirilmektedir. Uygulamaya konulan eğitim politikaları merkez teşkilatınca, izleme ve değerlendirme birimlerinin yaptıkları araştırmalarla, rehberlik ve denetim başkanlığı elemanlarınca, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı ve Strateji Geliştirme Başkanlığı uzmanlarının raporlarıyla izlenmektedir. Türkiye'de uygulamaya konulan eğitim politikalarının izlenmesinde ortaya çıkan olumsuzluklara müdahale edilmektedir. Türkiye'de uygulanan eğitim politikaları Milli Eğitim Bakanlığının ilgili birimlerince araştırma ve raporlarla, okul yöneticileri, öğretmenler ve velilerce, Milli Eğitim Bakanı ve üyesi olduğu hükümetçe, sivil toplum kuruluşlarınca hazırlanan raporlarla, üniversiteler ve akademisyenlerce yapılan araştırmalarla, medya tarafından, siyasi partilerce, il ve ilçe milli eğitim müdürlükleri tarafından, meslek ve düşünce kuruluşlarınca değerlendirilmektedir. Ancak katılımcılar değerlendirme sonuçlarına göre politikalarda değişiklik yapılıp yapılmadığı konusunda kararsızdırlar. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları Milli Eğitim Bakanlığının farklı kademelerinde görev yapman 4'ü uzman ve 34'ü yönetici olmak üzere toplam 38 kişidir. Katılımcıların görüşlerini almak üzere sekiz temel sorudan oluşan görüşme formu hazırlanmıştır. Veriler yüzyüze yapılan görüşmelerde yarı yapılandırılmış sorularla toplanmıştır. Bir katılımcı ise soruları yazılı olarak cevaplandırmıştır. Katılımcıların görüşleri araştırmacı tarafından kayıt altına alınmıştır. Elde edilen görüşler içerik analizi ile çözümlenmiş, ana ve alt temalara ayrılarak yorumlanmıştır.