Türkiye'deki ilköğretim düzeyindeki eğitilebilir zihinsel engelliler için müzik eğitiminin durumu ve öğretim programı model önerisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: CEREN ÇAKIR DOĞAN

Danışman: BELİR TECİMER

Özet:

Bu araştırmanın amacı Türkiye'de ilköğretim okullarında öğrenim gören eğitilebilir zihinsel engelli öğrencilere verilen müzik eğitiminin uygulanan müzik dersi öğretim programı, ders işlenişi ve derslerin işlendiği sınıf ortamı açısından durumunu tespit etmektir. Bu araştırma bir betimsel çalışmadır. Türkiye'deki eğitilebilir zihinsel engelli öğrencilere verilen müzik eğitiminin durum tespiti için, anket uygulaması yapılmıştır. Araştırmanın evreni, Türkiye'deki eğitilebilir zihinsel engelliler ilköğretim okullarında bu öğrencilerle Müzik dersi işleyen özel eğitim sınıf öğretmenleri ve müzik öğretmenleridir. Veri toplama aracı olarak hazırlanmış olan anket formları posta yoluyla, zihinsel engelli çocukların eğitim aldığı okullar içerisinde yalnızca eğitilebilir zihinsel engelliler ilköğretim okullarına gönderilmiştir. Araştırmanın yapılacağı okulların belirlenmesi için öncelikle Türkiye'deki 7 coğrafi bölgeden nüfus yoğunluğu en yüksek olan ikişer il seçilmiştir. Belirlenmiş olan illerdeki eğitilebilir zihinsel engelliler ilköğretim okulları, örneklem olarak belirlenmiştir. Anket formları, müzik dersi işleyen sınıf ve müzik öğretmenlerine uygulatıldıktan sonra araştırmacıya posta yoluyla geri gönderilmiştir. Elde edilen verilerin analizi istatistiksel olarak yapılmıştır. Analiz sonuçları ise tablo ve grafikler ile gösterilmiştir. Araştırma sonucunda ileride bu konuda yapılacak çalışmalara katkı sağlamak amacıyla belirlenmiş olan sorunların çözümü ile ilgili öneriler geliştirilmiştir. Ayrıca uygulanmakta olunan müzik dersi öğretim programı ile ilgili öğretmen görüşleri temel alınarak elde edilen veriler doğrultusunda bir öğretim programı model önerisi hazırlanmıştır.