60-72 aylık çocukların resimlerine duygusal tiplemelerin yansıması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Afife Özkan

Danışman: ADALET KANDIR

Özet:

Bu araştırma, 60-72 aylık çocukların resimlerine duygusal tiplemelerin yansımasını incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 2012-2013 eğitim öğretim yılında Çankırı il merkezindeki MEB'e bağlı resmi bağımsız anaokullarına tam gün devam eden 60-72 aylık çocuklar oluşturmuştur. Durum Çalışması niteliğinde olan araştırmanın çalışma grubunu, ölçüt örneklem yöntemi ile seçilmiş 73 çocuk oluşturmuştur. Araştırmada, çocuklar ve ailelerine ilişkin kişisel bilgileri toplamak amacıyla ''Genel Bilgi Formu'', çocukların resimlerine duygusal tiplemelerin yansımasını incelemek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen "60-72 Aylık Çocukların Resimlerini Değerlendirme Formu" kullanılmıştır. "60-72 Aylık Çocukların Resimlerini Değerlendirme Formu" ile toplanan veriler ''n'' sayıları üzerinden değerlendirilerek içerik analizi ve puanlayıcı güvenirliğini değerlendirmek amacıyla kappa uyum analizi yapılmıştır. ''60-72 Aylık Çocukların Resimlerini Değerlendirme Formu'' nun kapsam geçerliğini değerlendirmek için ise kapsam geçerlik oranı değerleri hesaplanmıştır. Araştırmanın sonucunda, çeşitli duygu durumlarının (nötr duygu, mutluluk, mutsuzluk, öfke/kızgınlık, korku) yansıtıldığı insan figürü çizimlerinde duygu durumuna göre bir fark olmaksızın; çocukların değişik özellikteki renkleri tercih ettikleri, duygu durumuna göre fark olmayan çizimsel özellikler gösterdikleri, yarısından fazlasının olumsuz duyguların yansıtıldığı insan figürünü uzun çizdikleri, herhangi bir duygu durumunun karakterize edilmediği (Nötr Duygu) insan figürünü kısa çizdikleri, duygu durumuna göre bir fark olmaksızın insan figürünü genellikle kağıdın alt kısmına ve sol tarafına çizdikleri, çizilen insan figüründe detaya yer verdikleri, durumu/duyguyu anlaşılır şekilde ifade ettikleri, çoğunlukla aileden birini çizdikleri belirlenmiş, çocukların çok az bir kısmının çizilen insan figürlerinde harekete yer verdiği saptanmıştır.