Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2015
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Özkan Arı
Danışman: MEHMET YILMAZ
Özet:Beden kavramı tüm insanlık tarihi boyunca kendi tanımını sorgulayan bir olgu olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu süreç içerisinde kimi zaman idealleştirilerek güzellik kavramı içerisinde kullanılan "beden" kimi zamansa sanatçıların ya da toplumların acı ya da felaket kavramları içerisinde kullandıkları bir olguya dönüşmüştür. Bu çalışma ilkel kabilelerden günümüz toplumlarına kadar bedene bilinçli olarak verilen acı ve ritsel törenlerle verilen zararlar bağlamında ironik bir bakış açısıyla bedeni araştırmaktır. Bedene verilen bilinçli acıların ritüelleşmiş uygulamaları (çocukluktan ergenliğe geçiş ritleri gibi) yanı sıra var olan dinsel inançları (özellikle de Hıristiyan inancında İsa'nın bedenine verilen acıları) bir arınma ritüeli bağlamında incelemektedir ve bu sürecin ardından bedene verilen acının sanat eserine dönüsmesi baglamında 1960 sonrası dünya sanatına bir bakıs açısını içermektedir. Tez kapsamında, beden sanatı performanslarını, özellikle de bedensel acı deneyimi bağlamında bozulmaları yansıtan Marina Abramoviç, Orlan, Bob Flanagan, Stelarc, Taner Ceylan, Jeny Saville, Gina Pane'in ve Türk sanatçılardan Şükran Moral'ın performanslarının analizi sunulmaktadır.