Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Aslı Emine ŞEN
Danışman: Ramazan Şahin
Özet:
Covid-19 pandemisi, tüm dünyada hayatı olumsuz etkilemiş ve çok sayıda can kayıplarına neden olmuştur. Aynı zamanda işletmelerin ekonomik faaliyetlerine de zarar vermiştir ve vermeye devam etmektedir. Hava yolu sektörü bu durumdan en çok etkilenen sektörlerden birisidir. Bu şartlar altında, bir hava yolu şirketinin hayatta kalmak için yapması gereken şeylerden biri de hava yolu gelir yönetiminde en iyisini yapmaktır. Bu tez çalışmasında, Hava yolu Gelir Yönetimi (HGY) için Toplam Gelir Sınırları (TGS) ve Beklenen Marjinal Koltuk Geliri-Toplam Gelir Kontrolü (BMKGtgk) isimli iki sezgisel metot geliştirilmiştir. Bu metotlar ücret sınıfı karması probleminde kullanılması amacıyla geliştirilmiş olup kolay anlaşılabilir, uygulanabilir ve etkin performans gösterebilir niteliktedirler. Her iki metot da HGY alanındaki en ünlü ve yaygın kullanılan Beklenen Marjinal Koltuk Geliri (BMKG) metodunun literatürdeki üç faklı çeşidiyle karşılaştırılmıştır. Bunlar BMKGa, BMKGb ve BMKGc’dir. Yapılan karşılaştırmalar sonucunda, TGS ve BMKGtgk’nin diğer üç metottan daha yüksek gelirler elde ettiği bulunmuştur. Sonuç olarak, geliştirilen metotların HGY için etkili birer araç olabileceği gösterilmiştir.
Anahtar Kelimeler : Gelir Yönetimi, hava yolu, optimizasyon, ücret sınıfı dağılımı