Okul öncesi eğitim ortamlarının kalitesi ile çocukların dil gelişim düzeylerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TEMEL EĞİTİM ANA BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HASAN UĞUR SERDAROĞLU

Danışman: Hatice Bekir

Özet:

Bu araĢtırma, Milli Eğitim Bakanlığına (MEB) bağlı okul öncesi eğitim ortamlarının

kalitesi ile çocukların dil geliĢim düzeylerinin incelenmesi amacıyla yapılmıĢtır. ÇalıĢma

grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılında ġanlıurfa ili Siverek ilçe merkezinde bulunan

12 okul öncesi eğitim kurumu (altı anaokulu ve altı ilkokul) bünyesindeki 30 okul öncesi

eğitim sınıfı ve bu sınıflarda okul öncesi eğitime devam eden 150 çocuk oluĢturmuĢtur.

AraĢtırmada veri toplama aracı olarak, çocuklara ve ebeveynlere yönelik sorular içeren,

“Genel Bilgi Formu”, çocukların dil geliĢim düzeyini ölçmek için “Türkçe Erken Dil

GeliĢimi Testi (TEDĠL)” ve okul öncesi eğitim ortamlarının kalite düzeylerini ölçmek için

“Okul öncesi Eğitim Ortamını Değerlendirme Ölçeği (ECERS)” kullanılmıĢtır. Elde edilen

verilerin analizinde anaokulları ile anasınıflarının kalite düzeyleri ECERS ölçeği alt boyut

ve toplam kalite puanlarının ve çocukların dil geliĢimlerinin TEDĠL ölçeği alıcı, ifade edici

ve sözel dil bileĢke standart puanları için betimsel istatistikler hesaplanmıĢtır. Anaokulu ile

anasınıfları arasında kalite düzeyleri açısından anlamlı bir farklılık olup olmadığını

belirlemek için “Bağımsız Örneklemler t-Testi” kullanılırken, anaokulları ile anasınıflarına

devam eden çocukların dil geliĢim düzeylerinin çeĢitli değiĢkenlere göre anlamlı bir

farklılık gösterip göstermediği incelemek için “Ġki Yönlü Varyans Analizi (Two-Way

vii

ANOVA)” kullanılmıĢtır. Ġkiden fazla grubun yer aldığı bağımsız değiĢkenlerde, ana

etkinin anlamlı olması durumunda gruplar arasında post-hoc karĢılaĢtırma testi yapmak

için Tukey testinden yararlanılmıĢtır. Anaokulları ve anasınıflarının kalite düzeyleri ile bu

okullarda eğitim gören çocukların dil geliĢim düzeyleri arasındaki iliĢkiyi incelemek için

pearson korelasyon testi uygulanmıĢtır. AraĢtırma sonucunda anaokullarının toplam kalite

düzeyi az yeterli, anasınıflarının ise yetersiz ile az yeterli arasındaki düzeyde olduğu tespit

edilmiĢtir. Ayrıca anaokullarının ECERS ölçeği alt boyutları ve toplam kalite puanında

anasınıflarına göre daha iyi düzeyde olduğu belirlenmiĢtir. Çocukların alıcı, ifade edici ve

sözel dil standart puanlarının ülke normlarına göre ortalama düzeyde olduğu saptanmıĢtır.

Çocukların eğitim gördükleri kurum türü değiĢkeni ile çocukların cinsiyet, kardeĢ sayısı,

doğum sırası, okul öncesi eğitimden yararlanma süresi ve anne-baba öğrenim düzeyi

değiĢkenlerinin alıcı, ifade edici ve sözel dil standart puanları üzerinde ortak etkisinin

olmadığı saptanmıĢtır. DeğiĢkenlere ayrı ayrı bakıldığında ise çocukların kardeĢ sayısı,

anne öğrenim düzeyi, baba öğrenim düzeyi ve okul öncesi eğitimden yararlanma süresi

değiĢkenlerinin alıcı, ifade edici ve sözel dil standart puanları üzerinde anlamlı bir etkisinin

olduğu tespit edilmiĢtir. Cinsiyet ve doğum sırasının ise alıcı, ifade edici ve sözel dil

standart puanları üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı saptanmıĢtır. Ayrıca kurum

türünün çocukların alıcı, ifade edici ve sözel dil geliĢiminde anaokulları lehine anlamlı

etkisi olduğu belirlenmiĢtir. Anaokullarının kiĢisel bakım rutinleri, mobilya ve görsel

malzemeler, dil ve mantık yürütme, motor etkinlikler, sosyal geliĢim, yetiĢkin ihtiyaçları

ve toplam kalite puanı ile çocukların alıcı dil geliĢimi arasında pozitif yönde iliĢki, yaratıcı

etkinlikler boyutunda ise anlamlı bir iliĢki olmadığı saptanmıĢtır. Anaokullarının kiĢisel

bakım rutinleri, mobilya ve görsel malzemeler, dil ve mantık yürütme, motor etkinlikler,

yaratıcı etkinlikler, sosyal geliĢim, yetiĢkin ihtiyaçları ve toplam kalite puanı ile çocukların

ifade edici ve sözel dil geliĢimi arasında pozitif yönde iliĢki bulunmuĢtur. Anasınıflarının

kiĢisel bakım rutinleri, mobilya ve görsel malzemeler, dil ve mantık yürütme, motor

etkinlikler, yaratıcı etkinlikler, sosyal geliĢim, yetiĢkin ihtiyaçları ve toplam kalite puanı ile

çocukların alıcı, ifade edici ve sözel dil geliĢimi arasında pozitif yönde iliĢki saptanmıĢtır.

Anahtar Kelimeler : Okul öncesinde kalite, anaokulu, anasınıfı, kalite, dil geliĢimi