Öğretmen adaylarının elektromanyetik kirliliğe ilişkin farkındalık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İLKÖĞRETİM ANA BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÜLŞEN ÖZDEMİR DALGIÇ

Danışman: Ayşe Nesibe Önder

Özet:

Günümüz dünyası iş ve çalışma ortamları açısından yüz yıl öncesine göre çok daha rahat, çok daha hızlı ve konforlu durumdadır. Bunu sağlayan unsurların başında ise teknolojinin iş hayatında ve günlük hayatta kullanımı gelmektedir. Teknolojinin bir parçası olan elektronik aletler çevreye elektromanyetik dalgalar yaymaktadır ve söz konusu elektromanyetik dalgalar son zamanlarda toplum ve çevre sağlığı açısından araştırılmaktadır. Bu bağlamda bu çalışma ile toplumu yönlendirecek, bilgilendirecek kesim olan öğretmen adaylarının elektromanyetik kirlilik hakkındaki farkındalık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırmacı tarafından 28 maddelik 5’li likert tipinde elektromanyetik kirliliğe ilişkin farkındalık ölçeği geliştirilmiştir. Ölçeğin pilot çalışması Gazi Üniversitesi’nde Fen bilgisi, Matematik, Sosyal Bilgiler ve Sınıf Öğretmenliği bilim dallarında eğitim görmekte olan 347 öğretmen adayı ile yapılmıştır. Ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı .91 olarak hesaplanmıştır. Geçerli ve güvenilir olduğu belirlenen ölçek 2016-2017 eğitim öğretim yılının bahar döneminde Fen Bilgisi

Öğretmenliği, Sınıf Öğretmenliği ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Anabilim Dallarında öğrenim görmekte olan 114 öğretmen adayına uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 21 programı ile analiz edilmiştir. Sonuçlara göre öğretmen adaylarının elektromanyetik kirliliğe ilişkin farkındalık düzeylerinde cinsiyet, anne ve baba eğitim seviyesi ve öğrenim gördükleri bölüm değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık olmadığını göstermiştir.

Anahtar Kelimeler : Çevre Kirliliği, Elektromanyetik Kirlilik, Teknoloji, Ölçek geliştirme, Farkındalık