Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Esra VARÇIN
Danışman: Aslıhan Kocaman Karoğlu
Özet:
Bu çalışma, 6. sınıf öğrencilerinin blok tabanlı programlama yönelik tutumlarını ve üst bilişsel farkındalıklarını belirlemek, blok tabanlı programlamaya yönelik tutumları ile üst bilişsel farkındalıklarının farklı değişkenlerle ilişkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu kapsamda araştırmanın örneklemini 2020-2021 eğitim öğretim yılında 6. sınıfta öğrenim gören 340 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama araştırması ve ilişkisel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Verileri toplamak amacıyla Kişisel Bilgi Formu, Eğitsel Bilgisayar Oyunları Destekli Kodlama Öğrenimine Yönelik Tutum Ölçeği ve Çocuklar İçin Üstbilişsel Farkındalık Ölçeği B Formu kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde SPSS 24 programı kullanılmıştır. Normallik analizi sonucunda normal dağılım gösterdiği kabul edilen veriler için betimsel istatistik, t testi, Anova ve Pearson Korelasyon analizleri yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin blok tabanlı programlamaya yönelik tutumlarının genel olarak olumlu olduğu görülmüştür. Blok tabanlı programlamaya yönelik tutum ölçeğinin alt faktörlerine göre öğrencilerin kodlamaya karşı isteklerinin ve bilgisayar oyunlarının derslerde eğitim amaçlı kullanımına yönelik ilgilerinin yüksek olduğu, bilgisayarın asosyalleştirmesine yönelik endişelerinin ortalama bir değere sahip olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin programlamaya yönelik tutumları ve programlamaya yönelik tutum ölçeğinin faktörleri ile cinsiyet, anne-baba öğrenim durumu, cep telefonuna, bilgisayara ve internete sahip olma durumları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Öğrencilerin aile sosyoekonomik düzeyi değişkeni ile tutum ölçeğinin üçüncü faktörü olan bilgisayarın asosyalleştirmesine yönelik endişeleri arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Aile sosyoekonomik düzeyi düşük olan öğrencilerin bilgisayarın asosyalleştirmesine yönelik endişelerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca ders dışında programlama uygulamalarıyla ilgilenen öğrencilerin blok tabanlı programlamaya yönelik tutumları ile tutum ölçeğinin alt faktörleri arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Ders dışında programlama uygulamalarıyla ilgilenen öğrencilerin programlamaya yönelik tutumlarının, kodlama öğrenmeye karşı isteklerinin daha yüksek olduğu, buna karşın ders dışında programlama uygulamalarıyla ilgilenmeyen öğrencilerin bilgisayarın asosyalleştirmesine yönelik endişelerinin daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin üst bilişsel farkındalıklarının ortalamanın üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin üst bilişsel farkındalıkları ile demografik değişkenler arasındaki ilişkiler incelendiğinde, cinsiyet, aile sosyoekonomik düzeyi, cep telefonu, bilgisayar ve internete sahip olma durumu ile üst bilişsel farkındalıkları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Öğrencilerin anne baba öğrenim durumu ile üst bilişsel farkındalıkları arasında anne öğrenim durumu açısından anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir. Ders dışında programlama uygulamalarıyla ilgilenen öğrencilerin üst bilişsel farkındalıkları arasında anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin programlamaya yönelik tutumları ile üst bilişsel farkındalıkları arasında zayıf düzeyde ve pozitif yönde, tutum ölçeğinin alt faktörü olan kodlama öğrenimine karşı istek ile üst bilişsel farkındalıkları arasında zayıf düzeyde ve pozitif yönde bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler : Programlama, Kodlama, Tutum, Üst Bilişsel Farkındalık