Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Öğrenci: CELAL KARACA
Danışman: MEHMET AKİF OCAK
Özet:Bu çalışmanın amacı, alanyazında flipped learning olarak adlandırılan ters yüz öğrenmenin öğrenci başarısına, bilişsel yüke ve öğrenci motivasyonuna olan etkisini araştırmaktır. Araştırma verileri, Aksaray Üniversitesi Makine Mühendisliği ve Bilgisayar Programcılığı bölümlerinde eğitim gören 220 kişilik bir örneklemdeki deney ve kontrol gruplarından elde edilmiştir. Çalışmada ön-test/son-test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen akademik başarı testi ile bilişsel yük ölçeği, öğrenci motivasyon testi ve görüşme formu kullanılmıştır. Uygulamanın yapıldığı ders olarak ülkemizde ve tüm dünyada öğretiminde önemli zorluklar yaşanan Algoritma ve Programlama dersi seçilmiştir. Çalışma, yapılan bir pilot uygulamanın ardından 8 hafta boyunca yürütülmüştür. Veri analizinde, SPSS 24 programı yardımıyla, bağımlı değişkenler olan akademik başarı, bilişsel yük ve öğrenci motivasyonun bağımsız değişken olan farklı öğretim yöntemlerine göre nasıl değiştiği t-testi kullanılarak incelenmiştir. Araştırma sonucunda, her iki bölüm içinde akademik başarı ortalama puanları arasındaki farkın anlamlı olduğu görülmektedir. Her iki bölümde de Ters Yüz Öğretimin yapıldığı deney grubunun ortalama bilişsel yükünün, geleneksel yüz yüze öğretimin yapıldığı kontrol grubuna göre anlamlı derece de düşük olduğu tespit edilmiştir. Bilgisayar Programcılığı bölümü deney grubu öğrenci motivasyon düzeyinin, kontrol grubuna göre anlamlı derece yüksek olduğu görülmüştür. Makine Mühendisliği bölümünde deney ve kontrol grupları arasında öğrenci motivasyonu açısından anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür. Her iki bölüm içinde ayrı ayrı yapılan iki yollu varyans analizi (ANOVA) sonucuna göre; cinsiyetin ve bölümün akademik başarı üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı tespit edilmiştir. Çalışma sonunda öğrenci görüşleri de alınmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin büyük çoğunluğu Ters Yüz Öğrenmeyi; öğrenmeyi kolaylaştıran, etkili ve eğlenceli bir yöntem olarak ifade etmişlerdir. Ters yüz öğrenme iyi yapılandırıldığında yükseköğretim düzeyinde programlama öğretimi için akademik başarıyı artıran ve bilişsel yüklenmeyi azaltan etkili bir yöntem olarak karşımıza çıkmaktadır.