Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının 11. Sınıf Lise Öğrencilerinin Dolaşım Sistemi Konusundaki Akademik Başarılarına Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Zümrüt KARADAVUT

Danışman: OSMAN ÇİMEN

Özet:

Bu araştırmanın amacı artırılmış gerçeklik uygulamalarının 11. sınıf lise öğrencilerinin dolaşım sistemi konusundaki başarılarına ve artırılmış gerçeklik uygulamasına karşı tutumlarına etkisinin incelenmesidir. Araştırma deseni olarak yarı deneysel yöntem kullanılmıştır. Çalışmanın nicel kısmında ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Nitel kısmında ise veriler betimsel analize tabii tutulmuştur. Araştırmanın ulaşılabilir evrenini 2019-2020 eğitim öğretim döneminde Şanlıurfa da öğrenim görmekte olan 11.sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu ise Şanlıurfa’nın Siverek ilçesinde öğrenim görmekte olan 11. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Deney grubundaki öğrenciler dolaşım sistemi konusunu “ Artırılmış gerçeklik uygulamaları ile yapılan öğretim” ile öğrenirken kontrol grubundaki öğrenciler “ Düz anlatım yöntem ile yapılan öğretim” ile öğrenmişlerdir. Araştırmada veri toplama aracı olarak dolaşım sistemi başarı testi, artırılmış gerçeklik uygulamalarına karşı tutum ölçeği ve yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Veriler SPSS 18 paket programı ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrencilerin akademik başarılarına olumlu yönde etki ettiği görülmüştür. Ayrıca uygulanan vii artırılmış gerçeklik uygulamaları tutum ölçeği incelendiğinde öğrencilerin artırılmış gerçeklik uygulamalarını kullanma memnuniyeti beş puan üzerinden 4,47 olarak hesaplanmıştır. Bu durum öğrencilerin artırılmış gerçeklik uygulamaları ile işlenen dersten oldukça memnun kaldıklarını göstermektedir. Öğrencilerin artırılmış gerçeklik uygulamalarının kullanma kaygısına yönelik tutumları incelendiğinde verdikleri cevapların ortalaması 5 puan üzerinden 4,52 olarak hesaplanmıştır. Bu doğrultuda öğrencilerin artırılmış gerçeklik uygulamasını derste kullanırken kaygı taşımadıkları görülmektedir. Öğrencilerin artırılmış gerçeklik uygulamalarının kullanma isteğine yönelik tutumları incelendiğinde verdikleri cevapların ortalaması 5 üzerinden 4,62 olarak hesaplanmıştır. Bu durum öğrencilerin artırılmış gerçeklik uygulamalarını gelecekte ve diğer derslerde kullanmak istediklerini açıkça göstermektedir. Artırılmış gerçeklik uygulamaları ile yapılan öğretim hakkında öğrencilerin görüşleri incelendiğinde öğrencilerin artırılmış gerçeklik uygulamalarının kullanımının kolay, daha açık ve anlaşılır şekilde görebilme, ilgi ve isteği artırma, dikkat çekme ve teknolojinin kullanılması temalarında olumlu düşüncelere sahip olduğu görülmektedir. Öğrencilerin artırılmış gerçeklik hakkında olumsuz düşüncelerine bakıldığında her konuya uygulanamama ve teknolojinin yetersiz temalarında görüşlerini belirtmişlerdir. Sonuç olarak artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrencilerin başarılarına ve tutumlarına etkisi olduğu belirlenmiştir. Bu nedenle artırılmış gerçeklik uygulamalarının eğitim ortamlarında yaygınlaştırılması önemlidir.