Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2013
Öğrenci: HULUSİ AYDEMİR
Danışman: MUSTAFA KÜRŞAT ÇUBUK
Özet:Yaşadığımız yüzyılda meydana gelen gelişmeler ulaştırma sektörünün yeniden şekillenmesine ve öneminin daha da artmasına neden olmuştur. Küreselleşmenin yaygınlaşması ile birlikte ön plana çıkan ulaştırma sektörü gün geçtikçe ülkelerin ekonomisinde ve dünya ticaretinde daha önemli bir rol oynamaya başlamıştır. Bundan dolayı ulaştırma sektörü; yalnızca ülke içindeki durum ile değil dünya genelinde olan ekonomik ve yasal ilişkiler çerçevesinde ele alınarak değerlendirilmesi gerekmektedir. Günümüzde yolcu ve yük taşımacılığında kullanılan başlıca ulaştırma sistemlerinden olan karayolları, demiryolları, denizyolları, havayolları, boru hatları ve bu sistemlerdeki gelişmeler, ülke ekonomisini doğrudan etkilemektedir. Bu sebeple ülkeler ulaşım sistemlerinin işleyişini daha verimli hale getirmek için yoğun çalışmalar yapmaktadır. Türkiye'de ulaştırma sistemlerine baktığımızda karayolunun daha etkin ve yoğun olduğu görülmektedir. Karayolunun hakim olması, verimsiz ve dengesiz bir ulaştırma sisteminin oluşmasına neden olmuştur. Bu yüzden ulaştırma talebinin belli bir kısmı diğer ulaştırma türlerine aktarılarak daha dengeli ve verimli ulaştırma sistemi sağlanmış olacaktır. Diğer taraftan ulaştırma sistemleri bir bütün olarak ele alınmalı, seçilecek olan ulaştırma sisteminin hızlı, ekonomik, güvenli, çevreye duyarlı ve ülke kaynaklarının ulaştırma sistemleri arasında koordineli çalışmasını sağlayacak şekilde planlanmalıdır. Bu durum, ulaştırma türleri arasında birine ağırlık vermek yerine hepsinin bir bütün olarak dengeli dağılımın olduğu bir ulaştırma sistemleri ile mümkün olacaktır. Bu çalışmada; Türkiye'de ulaştırma sistemlerinin mevcut durumu ve taşımalardaki dağılımı analiz edilerek; Dünya ülkelerinde ulaştırma sistemlerinin mevcut durumu ve taşımalardaki dağılımıyla karşılaştırma yapılmıştır. Bunun sonucunda, AB'ye aday olan bir ülke olarak Türkiye'nin ulaştırma sistemlerinin genel bir değerlendirilmesi yapılarak sorunlar ortaya konulmakta ve Türkiye'de ulaştırma sistemlerinde dengeli dağılımın sağlanması ve daha verimli hale gelmesine yönelik çözüm önerileri sunulmaktadır.