Okul öncesi dönem çocuklarına seslenen resimli öykü kitaplarının duygusal zeka yetilerine göre incelenmesi ve öğretmen görüşlerinin belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Öğrenci: ŞEYMANUR BATTAL

Danışman: İLKAY ULUTAŞ

Özet:

Bu araştırmada, okul öncesi eğitim kurumlarında yer alan resimli öykü kitaplarının duygusal zeka yetileri açısından incelenmesi ve öğretmenlerin bu konudaki görüşlerinin ve uygulamalarının ortaya konulması amaçlanmıştır. Çalışma grubunu Erzincan ili Merkez ilçesinde Milli Eğitim Müdürlüğü bünyesinde bulunan anaokulları ve anasınıflarında görev yapmakta olan 101 okul öncesi öğretmeni ve bu öğretmenlerin sınıf içi etkinliklerinde kullandığı resimli öykü kitapları arasından, tercih edilme önceliklerine göre sıralanan ilk 100 kitap oluşturmaktadır. Çalışmada öğretmen görüşlerini ortaya koyabilmek için "Resimli Öykü Kitapları Kullanılarak Duygusal Zeka Yetilerinin Kazandırılmasına Yönelik Öğretmen Görüşlerini ve Uygulamalarını Belirleme Formu" ve resimli öykü kitaplarındaki duygusal zeka yetilerini belirlemek için "Resimli Öykü Kitaplarında Duygusal Zeka Yetilerini Belirlemeye Yönelik Kontrol Listesi" kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi ve betimsel analiz kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen bulgulara göre, resimli öykü kitaplarında duygusal zeka yetileri açısından ilk sırada duyguları tanıma ve algılamaya yönelik özellikler yer alırken, öğretmenlerin görüşlerine göre kitaplarda duyguları yönetmeye yönelik özelliklerin daha fazla yer aldığı, kitap çizimlerinde duyguların yüz ifadeleri ile verildiği, kitaplarda olumlu duygulara daha fazla yer verildiği ve öğretmen görüşlerine göre çocukların toplumsal hayatta daha rahat yaşayabilmesi için kitaplarda duygusal zeka yetilerinin bulunması gerektiği tespit edilmiştir.