OKUL DIŞI ÖĞRENME PROGRAMLARINA YÖNELİK GÖRSEL KÜLTÜR TEMELLİ GÖRSEL SANATLAR ETKİNLİKLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ VE UYGULANMASI: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ceren Tekin Karagöz

Danışman: Şeniz Aksoy

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı, çocuk ve ebeveynlerinin birlikte görsel sanatlar eğitimi

etkinliklerine katılmaları sonucunda hayat boyu öğrenen olmalarına yönelik sürecin

incelenmesi ve bireysel gereksinimler doğrultusunda toplumun ihtiyaçları gözetilerek

hayat boyu öğrenmenin ön plana çıkarıldığı toplumsal dönüşümü sağlayacak bir programın

yürütülmesidir. Aynı zamanda toplum temelli sanat eğitimi, görsel kültür ve sanat eğitimi

bağlamında gerçekleştirilen etkinliklerin aileler üzerindeki etkisini incelemeyi de

amaçlamaktadır. Bu bağlamda araştırma, toplum temelli sanat eğitimi ve görsel kültür

sanat eğitiminin çocukların ve ebeveynlerin üzerindeki etkisini incelemek olarak

düşünüldüğünden nitel araştırma yöntemlerinden uygulayanın aynı zamanda araştırmacı

olduğu eylem araştırması ile desenlenmiştir. Araştırma 2019 yılında 12 Haziran- 29

Ağustos tarihleri aralığında 10 hafta süreyle okul dışı öğrenme ortamı olarak değerlendilen

bir kurumda gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya dahil olan katılımcılar 8 çocuk ve 6

ebeveynden oluşmaktadır. Araştırmanın katılımcılarının belirlenmesinde amaçlı

örnekleme türlerinden ‘tipik durum örneklemi’ kullanılmıştır. Araştırma verilerinin elde

viii

edilmesinde, görüşme, gözlem ve eğitsel gelişim dosyası (portfolyo) kullanılmıştır. Elde

edilen verilerin analizinde ise iki kodlayıcının derinlemesine analiz yaptığı içerik analizi

be betimsel- yorumlayıcı analiz yöntemleri kullanılmıştır. Ortaya çıkan bulgular

“Gerçekleştirilen programın süreç ve sonuç değerlendirmeleri” ve “Katılımcıların,

katılımcı olmayan ebeveynlerin ve kurum yöneticisinin gerçekleştirilen eğitim programına

dair görüşleri” temalarına indirgenmiştir. Bu temalar araştırmanın alt amaçları

çerçevesinde yorumlanmış ve sonuçlara ulaşılmıştır. Sonuçlar ilgili alanyazındaki

araştırmalar ile karşılaştırılarak tartışılmış ve sonrasında kuramcılara ve uygulamacılara

yönelik öneriler ortaya konmuştur. Sonuç olarak, geliştirilen toplum ve görsel kültür

temelli görsel sanatlar eğitimi programının hayat boyu öğrenen olma istekliliğin artırılması

ve eğitim ortamlarında yaratılan farklılık ile eğitim istekliliği sağlaması çerçevesinde etkili

bir program olduğu görülmüştür. Görsel kültürün anlaşılması ve görsel kültür eğitimi

yöntemleriyle sorgulama ve yorumlama kültürünün geliştirilmesi, güncel eserlerin,

geleneksel sanatların ve/veya sanat tarihi alanyazınına girmiş sanat eserlerinin anlaşılması

ve görsel kültür eğitiminde kullanılması yönünde farkındalık kazandırarak, programın

görsel kültür temelli eğitim bağlamında uygulanabilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Eğitim

etkinlikleri ile yaşanılan mikro çevreyi değiştirme yönünde çabaların olmasıyla toplumun

eğitim dönüşümüne katkı sağlanması, sivil toplum örgütleri ya da vakıflar aracılığıyla,

eğitim ortamlarına isteyenlerin eşit ulaşımının sağlaması ve bu açıdan sosyal adaletin

sağlanmasına katkıda bulunduğu da ortaya çıkan sonuçlardandır. Ayrıca uygulanan görsel

sanatlar eğitimi programının aile ile etkileşime geçilmesi, ev içerisindeki iletişimin artması

ve aile ile kaliteli zaman geçirilmesi ile ilgili isteklilik sağlama gibi amaçlara ulaşmada

kullanılabilecek nitelikte olduğu söylenebilir.

Anahtar Kelimeler: Hayat boyu öğrenme, Okul dışı öğrenme, Toplum temelli sanat

eğitimi, Görsel kültür sanat eğitimi, Eylem araştırması