Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, GÜZEL SANATLAR EĞİTİMİ ANABİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Müştak Alperen İnalöz
Danışman: Sadık Özçelik
Özet:
Bu araştırmada TRT repertuarındaki Erzincan türkülerinin de içinde yer aldığı T.C.
Erzincan Valiliği yayınlarından, “Erzincan’a Girdim Ne Güzel Bağlar Erzincan Türküleri I
– II” kaynaklarında bulunan 466 adet sözlü kırık hava, 64 adet uzun hava, 62 adet de oyun
ve saz havası olmak üzere toplamda 592 adet Erzincan türküsü incelenmiştir. Bu
türkülerin; ezgileri değiştirilmeden, yapısal formlarına sadık kalınarak (özü bozulmadan),
gitar yapısına ve eğitimine uygun olduğu düşünülen 178 türkü belirlenmiştir. Gitar için
uygun olduğu düşünülen 178 adet Erzincan türküsü analiz edilmiş olup, gitar eğitiminde
kullanılmak ve düzenlenmek üzere 35 türkü seçilmiştir. Seçilen 35 türkünün makamsal
dizileri, usulleri, ses aralıkları, yapısal formları incelenmiş ve gitar düzenlemeleri
yapılmıştır. Bu düzenlemelerin yazımı “Musescore” nota yazım programı ile yapılmıştır.
Analiz edilerek gitar düzenlemesi yapılmış türkülerin gitar eğitiminde kullanılabilirliği
belirlenmeye çalışılmış ve gitar eğitimi için bir türkü dağarı oluşturulmuştur. Bu çalışma;
niteliksel bir araştırma olup gitar eğitiminde Erzincan yöresine ait türküleri analiz etmek ve
gitar düzenlemesi yapılarak çalma yöntemlerinin belirlenmesine dönük betimsel bir
çalışmadır. Bu çalışma alan araştırması ile kaynak taramasına dayalı olup, araştırmada nitel
araştırma türlerinden alan araştırması, tarama (survey) modeli (tekniği-yordamı)
kullanılmıştır. Tarama modeli ile mevcut durum aynı şekilde betimlenmeye çalışılmış,
verilerin elde edilmesi için literatür tarama, içerik analizi ve müziksel analiz yöntemi
kullanılmıştır.
vi
Anahtar Kelimeler : Erzincan Türküleri, Gitar, Gitar Düzenlemesi, Gitar Eğitimi, Türkü
Düzenlemesi, Türk Halk Müziği